Asperatus - F5J novinka

Kategorie: Ostatní Zveřejněno: pondělí 8. říjen 2018 16:41 Napsal Aleš Krátký

Pomalu ale jistě se blíží konce letecké sezóny v nejedné letecké kategorii a tak je čas popřemýšlet co se povedlo, co se nepovedlo, co udělat jinak a lépe. Po krátkém přemýšlení určitě najdete spoustu nápadů jak se v našem krásném koníčku posunout přesně tam kam potřebujete, a pokud by Vaše kroky směřovaly k tématu F5J, mám právě pro Vás jednu informaci,k která by mohla zaujmout. 
Je zcela jisté, že v F5J je těžká konkurence, je to kategorie náročná nejen na pilotní um, ale i psychiku a v neposlední řadě i na technické vybavení, resp modely. Otázku, s čím lítat si klade každý z nás každý rok. Mohl za moje neúspěchy model ? Chci něco jiného ? Lepšího ? Chci mít více modelů pro různé podmínky ? Pak samozřejmě přichází otázka financí, ne každý totiž může investovat pomalu statisíce do modelů. Chápu, není to jednoduché, a pokud už překonáte všechny vnitřní pro a proti, a rozhodnete se, zůstane Vám jediná otázka a to : Který model si nakonec vybrat ?

No a to je právě to, o čem teď píši. Různí piloti zastávají různé značky, jsou na letadla zvyklí, jiní zase "dědí" letadla od kamarádů, nebo kupují na bazarech atd. Proč si ale nepořídit něco nového ? Něco, co podle prvních testů nevypadá vůbec ale vůbec špatně ... Něco, co se jmenuje Asperatus ? Pojďme si o tomto letadle říci více.

Jsem si zcela jistý, že jste o tomto modelu nikdy nic neslyšeli, a určitě nikdy nic neslyšeli o firmě http://www.dnzgliders.com/ ?? Já do září také ne, ale teď nelituji, že slovo dalo slovo a pánové Zbyněk a David Nadrchalovi (otec se synem) po krátké komunikaci dorazili z Prahy až do Olomouce se svým modelem Asperatus, abych jej mohl osobně okouknout, prolétnout a pořádně pro vás otestovat. No a protože jsem, jak jsem již napsal, letadlo ani firmu neznal, vyptával jsem se. 

Jedná se o nově vzniklou firmu, která se zabývá jen a pouze výrobou modelů pro kategorii F5J a to modelu Asperatus (je k dispozici rekreační ale i právě sportovní verze tohoto modelu). Pánové to ovšem berou svědomitě, a jako letití modeláři ví, co a jak chodí a pohled do jejich dílny, kde tyto modely vznikají mi určitě dají za pravdu. Nic nevzniká doma ve sklepě pomocí Majzlíků a kladiva, ale na profi vybavení, s kvalitou a přesnosti, jež já například neoplývám :-D

Text v úvodu jejich webové prezentace to vystihuje asi nejlépe : "Jsme malá rodinná firma založená v Česku. Specializujeme se na vývoj a výrobu větroňů kategorie F5J, které nás samotné nikdy nepřestanou bavit a jsou tak trochu naším životem. Naší prioritou jsou vaše zážitky ve vzduchu za férovou cenu." Co se  týče zázemí, a toho, co předchází než hodíme letadlo do vzduchu, jsem se ujistil, že platí i druhá citace ze stránek :)  "Výroba našich letadel probíhá výhradně ručně, s využitím nejmodernějších technologií výroby, kvalitních materiálů a maximálním zapálením pro naši práci, které je zároveň i naším životním koníčkem. Do každého letadla vkládáme kus sebe a neustále vymýšlíme nové postupy, které dále naše letadla vylepšují. Ostatně, naší prioritou jsou vaše zážitky ve vzduchu.". A o to jde především.

Dost povídání o věcech "okolo", pojďme mrknout na to hlavní, a to je letadlo samotné.

Stojíme na louce, pofoukává tak 5m/s a já s napětím očekáván, až se otevře kufr auta, a z něj se vytáhne to, oč tu běží. Model bílé barvy s červenými detaily, elegantním štíhlým trupem a sympatickým půdorysem křídla, to celé ukončené krásně velkou směrovkou :) Prohlížím a fotím, vyptávám se. Model vypadá dílensky velmi velmi pěkně zpracován. Dílensky je to za mě na jedničku. Křídlo třídílné (centroplána dvě uši na 3° měnitelných spojkách).  Celé to vypadá moc hezky, jsem zvědavý, jak se to bude chovat ve vzduchu.

Smontované éro vypadá na první pohled jako mix Pikea a Aspiry, ale nebojte, je celé navržené od počátku až do konce jako originál. Křídla štíhlé s nízkým profilem, ale spočítané a navržené tak, aby pomocí klapkování celé odtokovky bylo dosaženo velkého rozsahu možností.  Po prví letové ukázce samotným autorem se modelu chytám a zkouším sám co to umí. 

První pocity jsou báječné, model krásně krouží, takřka na uchu utáhnete bublinu bez jakéhokoliv propadu nebo ztráty rychlosti. Dopředná rychlost, v podmínkách jaké byly, dobrá, a celkové chování modelu mě velmi potěšilo. Konzultujeme ještě pár dalších možností úprav a technických řešení a poté již ladím nastavení ve svém vysílači.

To, co dělá letadlo dobrým nebo špatným je krom profilu a dalších konstrukčních věcí, které již nedokážete ovlivnit, je to i a především napípání modelu. Zde mám zcela volné ruce, a protože model vypadá konstrukčně a profilově velmi dobře, a i v základním napípání léta moc hezky, očekávám dost právě od nějakého hlubšího setupu.

Ladím model dle svých zvyklostí, zkoumám těžiště, difacambermixycamber to elevator etc... zkrátkapípací alchymie,ale po pár hodinách pokusů ve vzduchu jsem spokojen. Létá to parádně, a konstatuji, že model je vymyšlen moc hezky. Abych byl přesnější, je laděn v základním nenaklapkovaném režimu dost do termiky. Větší klapkování směrem dolů nemá moc velký význam v podmínkách, kdy není už fakt výrazná termika. Ono to ani není moc třeba jak jsem řekl, model je v defaultu laděn na stupnici od nuly (rychlý profil) až po deset (velmi pomalý profil do termiky) někde mezi 6 a 7. 

Říkám si, co se asi stane až bude foukat. Hned druhý den mám možnost ověřit i toto, a pouhým zdvihem celé odtokovky mírně nahoru model nabírá parádní cestovní rychlost bez znatelně většího opadání, a tak nemám obavy. Ano, je pravda, že se musí opravdu dobře napípat, aby jste z něj dostali maximum, ale to se u nového Pike Dynamic musí také. Právě tento rozsah rychlostí při změně odtokovky se mi moc líbilo.  Zápichy do země na pohodu, všechno drží jak přibité, nic se neláme a neštípe. Model není žádný papíráček, co se rozpadne při škaredém pohledu.

K dispozici jsou 3 verze a to "relax", soutěžák do větru, a soutěžák ultralight .. ne, tak se originálně nejmenují samozřejmě :)

Asperatus se nabízí ve třech verzích, RelaxCompetizione a Competizione Ultraleggera. Liší se zejména použitými materiály, určením a hmotností.

Verze Relax je určena pro rekreační volnočasové létání, zvládne široké spektrum povětrnostních podmínek až do 6 m/s. Materiál křídel, výškovky a směrovky je dvojitý skelný kompozit. Trup je celo-uhlíkový, s menším zakřivením umožňujícím hladší přistání.

Competizione je nekompromisní závodní stroj. Vyšší hmotnost předurčuje tuto verzi pro použití v náročnějších větrných podmínkách. Křídla, směrovka a výškovka jsou postaveny z biaxiálho uhlíku pro nižší hmotnost a zároveň vyšší tuhost. Celouhlíkový trup s velkým úhlem zakřivení brání odskokům.

Competizione Ultraleggera je postavena na základu verze Competizione, hmotnost však byla snížena na minimum.

 

Technické parametry

  Relax Competizione Competizione Ultraleggera
Rozpětí (mm) 3730 3730 3730
Délka (mm) 1850 1850 1850
Plocha křídel (dm2) 76,6 76,6 76,6
Plocha výškovky (dm2) 8,1 8,1 8,1
Celková plocha (dm2) 84,7 84,7 84,7
Suchá hmotnost (g) 1300 1200 950

Nesmíme zapomínat ani na možnosti volby barevné kombinace jak základu, tak i detailů. Fotogalerii najdete níže v závěru.

No, co více dodat... Zkrátka tu máme nový model, vyrobeny v České Republice, šikovnými lidmi s šikovnými rucemi a citem pro detail :) Pokud Vás Asperátus zajmá více, navštivte stránky http://www.dnzgliders.com nebo ještě lépe poptávkový formulář, a domluvte si schůzku, nebo rovnou objednejte kousek, co určitě neudělá ostudu ! btw. Čekačky jsou minimální, takže za pár týdnu (doslova) ho máte doma, a můžete ladit síly na nadcházejicí sezónu, která bude ještě drsnější než tato ;)

 

Za zapůjčení modelu děkujeme :)

Zobrazeno: 1239

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

Banner baterie

banner6

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám