Elektrovětroně v roce 2016 (rozšíření a opravené vydání)

Kategorie: Úřední deska Zveřejněno: středa 11. leden 2017 13:07 Napsal Ivan Horejsi

V loňském roce pokračovaly změny, kterými jsme byli svědky v létech předcházejících.

Definice soutěžní kategorie modelů s elektropohonem je velmi obtížná. Důvodem je pracovní diagram elektromotoru. Maximální výkon elektromotoru je spojen s tak velkými tepelnými ztrátami, že jejich následkem je prudké zvýšení teploty a s tím spojení shoření vinutí, trvalé odmagnetování atd.

To byl také hlavní důvod častých změn soutěžních kategorií – to, čeho jsme byli svědky v posledních desetiletích.

Zásadní průlom přinesl nový princip, na kterém je postavena kategorie F5J. Zde na výkonu motoru v podstatě nezáleží a elektrovětroně zažívají konečně renezanci.

Ale vezmeme to podle abecedy.

Nejprve kategorie FAI:

F5B
Kategorie se celosvětově udržuje na víceméně stálé úrovni. Celkový počet pilotů je cca 80. V současné době se diskutuje odstranění maximálního limitu energie. Měřila by se celková spotřebovaná energie a přidělovala penalizace. Obdobně, jako se u kategorie F5J zachází s výškou. Tím by se zvětšily možnosti taktizování.

V kategorii F5B byla v loňském roce poprvé povolena telemetrie. Důsledky této změny byly očekávány s velkou zvědavostí. Našlo se mnoho průkopníků a proběhlo mnoho zkoušek. Ukázalo se ale, že telemetrie je sice zajímavá, ale v žádném případě nepřináší závažnou výhodu.

V letošním roce se v ČR nekoná žádná soutěž.

Naše družstvo se zúčastnilo MS v Itálii. Sice s nevalným úspěchem ale tak už to někdy chodí. Neúspěch by měl nakopnout ke zlepšení. Je také škoda, že v tisku se neobjevila reportáž. Samozřejmě: mistr světa píše reportáž snáze, ale od toho se musí potenciální autor oprostit. Nicméně, Martin letos clánek o F5B pro RCR napsal. Pochvala.

F5J
Nová kategorie, která se opravdu vydařila. Přilákala mnoho pilotů. Jen soutěží Eurotour se zúčastnilo skoro 500 osob (tolik je jich opravdu ve vyhodnocení, žádné duplicity).
Kategorie k sobě „natáhla“ řadu soutěžících z řad čistých větroňářů. Elektry jsou na rozdíl od čistých větroňů nenáročné na velikost louky, na dobu přípravy, na vybavení (odpadá naviják nebo vlekaři).

Pro nás je velmi potěšující, že na prvních čtyřech místech seriálu Eurotour jsou tři piloti z ČR:
1. Malčík Petr, 2. Rizner Primoz, 3. Vostřel Vlasta, 4. Malčík Radek (a ze 16. místa to jistil pan otec).
Podrobnosti na http://contest-modellsport.de/competition-categories/f5j/f5j-results/

V našem národním žebříčku je skoro 80 pilotů, letos bude 13 veřejných soutěží. Bude MČR.

Jsou připravena kriteria pro výběr reprezentačního družstva pro rok 2018, budou se schvalovat na lednovém zasedání předsednictva. Definitivní kriteria budou zveřejněna určitě v zápisu (platí to, co je v zápisu).

Národní kategorie

Vznikají a zanikají, těch zaniklých je nám líto. Nejen kategorií, i modelů. Mezi lidmi je jistě několik stovek modelů pro RCEJ a RCEK … ale tak jde vývoj. Pro případné rušení národních kategorií máme přesná pravidla a komise se jimi bude v každém případě řídit.

Něco jiného je ovšem vypsání MČR. Předsednictvo na základě statistiky soutěží rozhodlo, že v roce 2017 se nebudou konat MČR v kategoriích RCEJ, RCEK a RCEN.

RCEJ
Podle kalendáře SMČR budou v roce 2017 3 veřejné soutěže.
V roce 2016 bylo v žebříčku 12 osob.

RCEK
Pro 2017 totéž – 3 soutěže. V žebříčku 16 pilotů

RCEN
Pro letošní rok je vypsáno 9 veřejných soutěží.
V loňském žebříčku 40 pilotů ale jen 5 s nejméně třemi soutěžemi.

RCEO
Kategorie žije a velmi dobře prosperuje. Bohužel jen na Moravě. V žebříčku 2016 je téměř 70 pilotů.
Pro letošní rok je vypsáno 18 veřejných soutěží – rekord roku.
Bude MČR.

RCEV
Je klonem mezinárodní kategorie F5J s rozpětím křídla, omezeným na 100 palců. Důsledky jsou velmi příznivé:

- Výrazně nižší cena než „plné“ F5J – asi třetinová
- Zmenšení rozdílu mezi špičkou a průměrem: ani expert si netroufne nastoupat do třiceti metrů. Větší šanci na dobré umístění mají i ti, kteří pilotáž neovládají na špičkové úrovni.
- Návaznost na F5J, shodné elektronické vybavení

To vše asi způsobilo, že většina sportovních pilotů se přiklonila právě k RCEV.
V žebříčku 2016 je téměř 70 osob a bude 15 veřejných soutěží i MČR.


Pro nové piloty

Zvláštní pozornost si zaslouží kategorie RCEN a RCEO. Od všech ostatních se odlišují minimálními nároky na technické vybavení modelů a organizační požadavky. To z nich dělá ideální kategorie pro adepty létání s EP větroni. Takové kategorie jsou nejen pro nás, ale pro každý sport životně důležité.

V současné době jednoznačně převládá kategorie RCEO. Důvod je záhadný. RCEO je trochu méně náročná na organizaci – bod se stanoví snadněji než čára. Ale to asi hlavní důvod není.

Buď jak buď, technicky nenáročné kategorie opravdu potřebujeme. Jen ty mají schopnost přitáhnout nové piloty, kteří nemusí pro svoji první soutěž kupovat ne zrovna levné technické vybavení. Jednoduché soutěže musí být jednou z našich vrcholných priorit.

Mohlo by vás zajímat, že od letošního roku je vypsaná staronová kategorie volných větroňů A1 s výrazným omezením techniky. Bratrská kategorie F1G totiž „ulétla“ mimo možnosti běžných modelářů, nemluvě o začátečnících.

V našem klubu jsme v loňském roce vypsali alespoň jednu soutěž RCEO. Bohužel se skoro nikdo nepřihlásil, takže jsme ji museli zrušit.

O jednoduché kategorie se musíme starat, ty pro experty se o sebe starají samy.

Komise

pracovala v roce 2016 v nezměněném složení. Není nutné, aby každý člen komise byl trenérem nějaké kategorie.

Všichni členové však mají více než dostatečnou kvalifikaci, aby se mohli vyjadřovat v podstatě ke všem otázkám, které komise řeší. Pro rozumnou diskusi však musí být jistý počet lidí. Podle mého názoru by měla mít komise cca 7 členů což má.

Vyvíjení nových kategorií

Takové iniciativy je třeba jen přivítat. Zejména když jsou podložena skutečnými zkušebními akcemi. Tvorba nových pravidel je ale velmi obtížná. I tady je ďábel ukryt v detailu a velmi těžko se dá předem odhadnout, jakou mezeru někdo dříve nebo později objeví. Příkladů máme dost.

Změny pravidel pro 2017

Pro letošní rok byly schváleny následující úpravy pravidel
- Pro kategorie RCEN a RCEO bylo schváleno použití telemetrie
- Kategorie RCEV je už letos plnohodnotná, takže mimo jiné bude oficiální MČR.

Závěrem:

Pište. Je už nepsaným (a hezkým) pravidlem, že vítěz soutěže napíše pro Stoupák alespoň pár řádek. Kdo dokáže zvítězit, určitě umí i psát. A Aleš to popřípadě přeloží do češtiny, jako to ostatně dělá pro mne. Díky 

I. Hořejší, šéftrenér kategorií elektrovětroňů

 

Zobrazeno: 2972