file Stavba F5j větroně

Více
24. zář 2014 07:17 - 24. zář 2014 07:19 #13487 od Petr Koláska
Stavba F5j větroně vytvořil uživatel Petr Koláska
Přátelé a kolegové, rozhodli jsme se, že mimosezónní období vám na Stoupáku zpestříme takovou malou reality show z dílny :) :

http://stoupak.cz/2-uncategorised/118-jak-se-stavi-f5j-dil-1

Samozřejmě přivítáme i jakékoliv podněty, které mohou vést k tomu, že výsledek bude ještě lepší, než doufáme :)
Poslední změna: 24. zář 2014 07:19 uživatelem Petr Koláska.
Poděkovali: Bronialav Wojtaszek

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

vpmodel

Více
24. zář 2014 07:37 #13488 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma Stavba F5j větroně
Jen malá poznámka - to, že s homemade modelem dá F5J létat špičkově, lze brát jako ověřený fakt. Nejde o konstrukční model, ale o "domorobu vakuovku", konkrétně narážím na Samo Leskoška, který podle mě v jistých ohledech létá ze současných F5J pilotů vůbec nejlépe (i když i jeho jsem viděl soutěž pěkně zazdít). A i zajímavý konstrukční model se tu a tam ukáže.

Jsem dost přesvědčen o tom, že dominance "továrních" modelů v F5J je více dána tím, že lidem se dnes už do domácí tvorby nechce, případně na ni nemají čas, než tím, že by to nešlo. Svou roli hrají i zvyklosti z F3J, kde to bylo s "domácí výrobou" složitější, nutnost přežít brutální vlek zkomplikuje řešení víc než by se zdálo.V F5J toto ale odpadá a možnost něco zkusit sám se zvětšila.

Přej vám proto úspěch a popravdě vidím dobrý výsledek jako velice reálný. Samotnému mi také něco vrtá hlavou, jestli se "odhodlám" je otázka, uvidím.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
24. zář 2014 07:45 #13489 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma Stavba F5j větroně
A dovolím si jednu faktickou poznámku ke konstrukci od M. Mačingy - podle mě má zbytečně složitý a těžký hlavní nosník... Doporučuji ty smrkové lišty úplně vyhodit a použít jen uhlíkové pásnice s jednoduchou stojinou, ve spojení s torzní skříní to prostě musí stačit! Jím navržený skříňový nosník by mi dával smysl v případě, že by se nepoužila torzní skříň vůbec, ale to by už bylo něco jiného.

Abych byl pochopen správně - on to má navržené krásně (jeho plán mám také stažený) a jako modelu "pro radost" bych tomu nevytkl absolutně nic. Nicméně pokud z toho má být výkonné F5J, tak se přístup přeci jen trochu mění a nosník je první bod, kde mě to docela trklo...

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
24. zář 2014 07:53 - 24. zář 2014 07:55 #13490 od Petr Dušek
Odpověděl Petr Dušek pro téma Stavba F5j větroně
Trochu bych si dovolil polemizovat se zvolenou konstrukcí vs. hmotnost. V době kdy kompozitové modely už se dostaly na 1300g a domácí vakuovku je taky možné bez problému udělat pod 1500g bych konstrukční stavbu chápal v případě stavby superlehouše typu AVA, tzn. odlehčená konstrukce vyztužená uhlíkem... stavět technologií V-dvojek z minulého století relativně těžký model mi přijde jako slepá ulička??

Edit: ...vidím že Tomáš mezitím reagoval podobně, souhlasím...
Poslední změna: 24. zář 2014 07:55 uživatelem Petr Dušek.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
24. zář 2014 07:55 - 24. zář 2014 08:27 #13491 od Petr Koláska
Odpověděl Petr Koláska pro téma Stavba F5j větroně
Tome, díky za postřehy a rady ;) Přesně tyhle nápady z více stran mi mohou opravdu pomoct - sice mám už pár letuschopných staveb za sebou, ale F5J stavím opravdu pooprvé :)

Je fakt, že o vypuštění té uhlíkové trubky z nosníku už jsem uvažoval, přišlo mi to zbytečně moc, nahradit úplně smrkové nosníky jen uhlíkovými pásnicemi mě zatím teda nenapadlo - a protože už jsou vlastně téměř hotová žebra, tak tahle změna asi tak úplně udělat nepůjde..... něco do těch výřezů v žebrech dát musím :) Ovšem co takhle vypustit smrk, a místo něj použít jakýsi sendvič z uhlíkové pásnice a balsového hranolu? Pevnostně to bude nastejno jako samotná uhlíková pásnice, lehčí než smrk to bude a půjde to zapasovat do již hotových výřezů... zamyslím se nad tím a pokoumám, ale máš pravdu, že odlehčení konstrukce nebude na škodu. Celkem jsem tušil, že to, z čeho se vychází, nebude zdaleka výsledná podoba :)

Jinak Petře, samozřejmě, že vakuovka je asi lepší cesta..... jenže na tu nemám technologii ani patřičné zkušenosti. Netvrdím, že mám ambice postavit špičkový model.... budu maximálně spokojen, když to bude alespoň slušně konkurenceschopné. A jak říkám - ona ta reality show je oboustranně prospěšná - čtenáři se pobaví a já mám možnost získat postřehy a podněty k vývoji té stavby ;)
Poslední změna: 24. zář 2014 08:27 uživatelem Petr Koláska.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
24. zář 2014 08:08 #13492 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma Stavba F5j větroně

Petr Dušek napsal: bych konstrukční stavbu chápal v případě stavby superlehouše typu AVA, tzn. odlehčená konstrukce vyztužená uhlíkem... stavět technologií V-dvojek z minulého století relativně těžký model mi přijde jako slepá ulička??


V podstatě jsi v té první větě trefil to, co jsem zatím nenapsal - sám o stavbě nejvíc uvažuji ve spojení s extrémem "ala Hyper AVA", tedy extrémní odlehčení založené na uhlíkem páskovaných žebrech atd., dokonce mi vrtá hlavou totální extrém bez křidélek a klapek cílený někam k plošnému zatížení na limitu 12g/dm2.

Nicméně s tou druhou větou tak docela nesouhlasím. Ona se technologie "V-dvojek" dá po celkem mírném vylepšení moderními materiály posunout hodně nahoru a přitom může být pro řadu lidí podstatně jednodušší než vakuovka. Proro bych to zas tak neodepisoval. Do značné míry jsem si to již reálně ověřil na křídle RCVS (musím konečně dodělat do konce) - je až neuvěřitelné, o kolik se proti "minulému století" odlehčí, když se vyháží všechny smrkové lišty a nahradí uhlíkovými pásnicemi, spojka se taky dá z uhlíkové tyče a k tomu přibyde pár dalších drobností. Jsem si poměrně jistý, že se model tvaru a v původní velikosti Supry dá jako konstrukční dostat na 1400g naprosto jistě, otázkou je jen to, jak si bude stát z hlediska obtékání ve srovnání s vakuovkou. A popravdě tady bych nevylučoval ani příjemné překvapení - mám podezření, že při poklesu plošného zatížení pod 20g/dm2 už to s přínosem opravdu přesného a hladkého povrchu není tak jednoznačné...

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
24. zář 2014 08:38 #13493 od Jan Kubica
Odpověděl Jan Kubica pro téma Stavba F5j větroně
Petře, držím palce a přeji úspěch!

K nosníku: pevnost kompozitu v tlaku je do značné míra dána pevností pojiva, ne vlastních vláken (tlačení provázku). Podle mě dává smysl udělat horní pásnici smrkovou a jen na dolní pásnici použít uhlík. Vychází to lehoučké a "spočítatelné", čemuž dávám přednost před "ono to nějak dopadne". Osobně mám vždy dost problém s kompatibilitou materiálů a lepidel, uhlík prostě Kanagomem lepit nejde :-), epoxid je těžký a CA lepidla zase moc rychlá. Řešil jsem to zavřením uhlíku mezi pásky překližky 0.4. H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
24. zář 2014 08:43 #13494 od Tomáš Hlavinka
Odpověděl Tomáš Hlavinka pro téma Stavba F5j větroně
Kluci fandím Vám !! vždy je to lepší pocit lítat se svým érem - pár jsem ji už taky postavil. Pravda doposud jen vakuované konstrukce, ale na podobnou konstrukční variantu superlehkého RCVS se chystám letos přes zimu..

1. nepoužívejte tento trup!! použijte samotnou gondolu a uhlíkovou trubku od stejného výrobce - vámi vybraný trup je dost těžký zvláště v jeho zadní části okolo kýlovky - Karel mi na soutěži v HB ukazoval už novou gondolu - tvar je naprosto stejný jako u tohoto trupu, vzadu nově však osazení na uhlíkovou trubku tuším průměr 30mm. Cenově to vyjde levnější, rozhodně lehčí a dovolím si tvrdit i pevnější, na případné opravy jednodušší.
2. nosník podle popisu je jakýsi složitý. Navíc kombinace smrku a uhlíku mi nepřijde jako dobrá volba. Použil bych uhlíkové pásnice a stojinu na celou šířku pásnice z balzy nebo herexu a celé omotal kevlarovou nití. Pásnice nejlépe v kuse už se vzepětím, stačí lamino desky podle vzepětí křídla a na tom váknout několik vrstev jednosměrky nebo rovingu - za 4 hodiny to ostrým nožem rozřezat a nechal dotvrdit (temperovat) jestli už jsou v žebrech "díry" pro smrk+CF tak podlepit páskem balzy jen v místě žebra.
3. žebra určit páskovat uhlíkem!! - hotové pásky se dají za pár korun koupit od Jaromíra Orla (F1E) - na netu se dá stáhnout i nějaký katalog a ceník jeho výrobků - je tam hodně variant stačí si vybrat.
4. D-box z lehké balzy a olaminovat třeba 55tkou uhlíkovou tkaninou vlákna +-45st.. Když je vývěva s dobrou regulací podtlaku tak se to dá i ve vákuu!!
5. určitě uhlíkovou odtokovku - hotové pásky 1x4-5 prodává Pelikán.

už se těším na další díl.. Lítat to rozhodně bude!!

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
24. zář 2014 08:46 #13495 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma Stavba F5j větroně
Lepení uhlíku je podle mě problém (tedy spíš otrava) jen u páskování žeber, to je "hnus", abys to patlal gumovou rukavicí atd. Jinak ale bez problému CA. U nosníku to chce dobře spojit s pásnicí, pokud se utrhne, tak je zle (koneckonců jsem i u vakuovky viděl "sklaplé křídlo", kdy se evidentně utrhly rovingy od polystyrénu.
Obecně při konstruční stavbě vřele doporučuji zapomenout, že existuje jiné lepidlo než CA (i na balsu), ani bych neřekl, že u středních či hustých je rychlost velká, spíš jsem obvykle kostru ještě stříkal nakonec aktivátorem...

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
24. zář 2014 08:52 #13496 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma Stavba F5j větroně
Co se týče trupu, tak lze taky použít od Reicharda trup na Mandarin - je určitě lehčí a má svůj půvab.
Hardcore řešení je pak právě "styl Leskošek" , tedy udělat si kevlarovou válcovou trubku na přední část trupu a vzadu ji napojit na kuželovou (Reichard Mandarin, tuším stejnou má zmíněný J. Orel). No a do toho se pak "našlape" výbava :-)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 0.513 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

vpmodel

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám