Pravidla F5J pro 2014
- Ivan Horejsi
-
Autor tématu
- Offline
- VIP EXPERT
-
V agende jsou vyrazne upresnena pravidla pro F5J. Maji dva dily: samotna pravidla a technicka pravidla pro vyskomer, pro ktery se pouziva zkratka AMRT (Altimeter and Motor Run Timer). Z vaznejsich veci je tam "uzemni" zmena organizace startu - uz ne pas (a preslapy), uz ne penalizace za vysku pod 3 metry atd. Nemci navrhuji moznost restartu motoru.
Ale vsechno jsou jen navrhy, nechci to vic rozepisovat, aby text nebyl zdrojem nedorozumneni.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Kdyžtak bych se rád podíval na tu agendu a poslal k tomu pár poznámek...
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Ivan Horejsi
-
Autor tématu
- Offline
- VIP EXPERT
-
Dalsi den se sejde plenum a hlasuje. Navrhy predklada predseda subkomise, hlasovaci pravo maji vyhradne delegati. Za CR Bartovsky. Kdyz predseda S/C rekne "ze subkomise jednohlasne" tak to delegati skoro urcite odsouhlasi a jde to do pravidel pro dalsi rok.
Moc by se mi libilo, kdyby to u nas fungovalo stejne. Viz muj text o pravidlech.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Aleš Krátký
-
- Offline
- Administrátor
-
Je to rebel ! při zatýkání tři vojáky těžce zranil, dva zhmoždil a jednoho... jednoho zesměšnil, navrhuji zavřít ho nadoživotí! To jako do konce života?
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Dušek
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
- Příspěvky: 2078
- Karma: 7
- Obdržená poděkování 75
Ivan Horejsi napsal: FAI vydalo konecne agendu pro jarni zasedani. ...
Ale vsechno jsou jen navrhy, nechci to vic rozepisovat, aby text nebyl zdrojem nedorozumneni.
Obětoval jsem tomu čas a navrženou změnu pravidel jsem si prostudoval, zde si dovolím malé shrnutí.
1) Namísto původní "Přílohy A" je navržena zcela nová specifikace výškoměru - velmi podrobný text na 10 stránek, kterým se v této chvíli nemá smysl zabývat. Řečeno slovy klasika - "Na funkci to nemá vliv..."
2) Jistě nejzajímavější částí je subkomisí přepracovaný a předložený text pravidel. Jak už psal Ivan H., toto má velkou šanci na přijetí. V krátkosti zmíním podstatné (podle mne) změny:
a) u definice letiště je doplněna věta, že ve vzdálenosti 100m od startovacího/přistávacího bodu nesmí být významná překážka.
Otázkou je, co je myšleno jako významná překážka, pokud je to strom, nebo meruňkový sad, tak v např. Bořeticích si nezalétáme, pokud maringotka či stožár větrníku, tak v Hořicích budeme chodit 100m do plochy...
b) původní 6m startovní koridor se mění na přístupový koridor pro příchod a odchod soutěžících a pomocníků, startovní a přistávací bod
je sloučen do jednoho bodu, který je umístěn 15m po větru od koridoru. Tzn. startuje se od přistávacího bodu (do vzdálenosti 4m), časoměřič už nesedí na židli uprostřed koridoru, ale při startu i přistání se pohybuje v blízkosti (za) soutěžícího.
c) jsou přepracována bezpečnostní pravidla, včetně vysokých penalizací, na druhou stranu vypadává pravidlo o 3m výšce nad bezpečnostní zónou. Bezpečnostní zóny (a patrně i povolenou výšku nad nimi) určuje ředitel. Tady vidím veliký prostor pro možné spory, zvlášť když jde o odečtení 300 bodů...
d) je doplněno jednoznačné pravidlo, že let je anulován, pokud výškoměr neukazuje startovní výšku.
e) je upřesněno pravidlo, že přípravný čas (5 minut), nesmí začít před ukončením pracovního času předchozí skupiny.
f) ředitel soutěže určuje směr startu modelů, všichni musí startovat tímto směrem, porušení pravidla se trestá odečtením 100 bodů.
g) start musí být přímo vpřed a se spuštěným motorem, porušení je opět za -100 b.
h) a do třetice - ředitel soutěže určuje i směr přiblížení na přistání, přiblížení z jiného směru je opět za -100 bodů. Toto na jednu stranu chválím, protože asi všichni známe situaci, kdy nám nějaký šílenec přeletí napříč větrem všechny terče... na druhou stranu je otázka, do jaké vzdálenosti se má hodnotit ten správný směr přiblížení??
i) je upřesněn počet finalistů a finálových letů. Finalistů má být 30% z celkového počtu, minimálně 6, maximálně 14. Počet finálových letů je stanoven na 3 až 4, v případě nepříznivého počasí je možno snížit na 2 lety. Pokud je na soutěži méně než 20 soutěžících, nemusí se finále letět vůbec.
Celý text pravidel je poměrně značně přepracovaný, ale toto je asi vše co mi připadá jako podstatná změna proti původnímu stavu
3) třetím bodem jsou návrhy národních aeroklubů. Některé už (lépe) řeší vlastní návrh subkomise (uspořádání letiště a počet finalistů), ale ještě tam zbývají tři, které podle mě stojí za pozornost:
- Německo navrhuje zrušení omezení rozpětí na 4m
- Holandsko navrhuje zkrácení přípravného času z 5ti na 2 minuty
- a zřejmě nejdiskutovanější bod - Německo navrhuje povolení restartu motoru z bezpečnostních důvodů za cenu anulování letu (výškoměr by měl v tom případě ukazovat "999".
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
- Definice výškoměru je spíš k lepšímu - například se tam jasně definuje, že se zákazem uživatelských parametrů myslí "zákaz v určitém fw" a nenutí to k tvorbě ryze jednoúčelových výškoměrů bez možnosti upgradu. Je upřesněno i jak musí detekovat start motoru, na okraj toto vytváří i dobrý základ pro ten případný německý návrh na restart. Obecně ten popis vypadá divoce a dlouze, ale má to hlavu a patu třeba jako podklad pro výrobce.
-Změny startoviště mi přijdou spíš k horšímu a mohou vést k zmatkům.
-To samé ty penalizace...
- Dost zásadně mi vadí snad jen ten návrh na zrušení limitu rozpětí.
- Ad zkrácení přípravného času - ono to zkrácení má smysl ve spojení s návrhem, že nesmí nastat před koncem předchozího pracáku. Jinak by to byl problém, ale kombinace návrhů nemusí být na větších časově náročných akcích od věci.
Jinak není moc co dodat a Petrův výčet sedí. Netvrdím, že jsem ze všech návrhů nadšen, ale ani mě to nějak netrápí. Podstatu kategorie to nemění a létat podle těchto úprav by nebyl žádný velký problém.
Pro pořádek ale ještě jednou opakuji, že na sezónu 2013 nemají návrhy žádný vliv!!!.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Mirek Kotula
-
- Offline
- Expert
-
- Příspěvky: 478
- Karma: 4
- Obdržená poděkování 3
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Milan Chalupník
-
- Offline
- Expert
-
- Příspěvky: 568
- Karma: 3
- Obdržená poděkování 27
Mirek Kotula napsal: Při tomto přesunu může dojít ke ztrátě orientace, pádu na zem a třeba i vizuální ztrátě modelu. Určitě každý tento pocit vizuální ztráty modelu už zažil. Není to nic příjemného.
Jojo, Holíč, zbytečný pohled na zem k bodu (přestože mě Luděk M. vzorně vedl za flígr) , pak nahoru, záměna modelu, dlouhá doba spokojeného řízení, než jsem byl na divokou akrobacii mého éra v dáli křikem upozorněn. Nález po třech hodinách, vše dobře dopadlo. Je to hned.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Mirek Kotula
-
- Offline
- Expert
-
- Příspěvky: 478
- Karma: 4
- Obdržená poděkování 3
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Jinak mě se na tom novém návrhu letové plochy nelíbí hlavně to, že to může být docela bordel. Vezměte to reálně - budeme startovat 15 metrů po větru před koridorem, takže vlastně budeme házet model přímo na koridor pro pohyb lidí? Tak to se třeba při zablbnutí motoru všichni "utlučeme smíchy"


Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Přihlášení
Poslední příspěvky
-
-
- GPS SportClass Josefov Bastion CUP JAROMĚŘ 2025 (2 Příspěvky)
- Pokud spokojeně létáte s Prestige 2PK od Sambamodel, pak si určitě nenechte ujít setkání s...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Václav Jeništa
- Včera 18:47
-
-
-
- Kalendář - smazané registrace - pozor !! (1 Příspěvky)
- Pozor pozor, mezi 22.4.2025 a 24.4.2025 se vyskytl problém s mizejícími přihlášenými...
- v Vážná témata / Důležité
- od Aleš Krátký
- 24. dub 2025 20:09
-
-
-
- F5L 1. World Cup a Eurotour Podhořany 2025 (1 Příspěvky)
- Ahoj kolegové, v neděli ve 20:00 hod. se uzavírají přihlášky na první mezinárodní F5Lka. A...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Miloš Minařík
- 24. dub 2025 14:03
-
-
-
- První Packá Véčka již tuto sobotu (1 Příspěvky)
- Ahoj modeláři, zveme vás na naši tradiční soutěž v sobotu 26.4.2025. Dosud přihlášené...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Petr Semerák
- 23. dub 2025 13:21
-
-
-
- RCEP Prostějov 1 (2 Příspěvky)
- Přikládám výsledkovou listinu. Petr L.
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Petr Loutocký
- 22. dub 2025 18:48
-
-
-
- RCEV Hořice 19.4.2025 (2 Příspěvky)
- Výsledky soutěže jsou zde :woohoo:
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Petr Dušek
- 20. dub 2025 07:22
-
Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.