- Příspěvky: 2078
- Karma: 7
- Obdržená poděkování 75
Účast na soutěžích v roce 2015
- Petr Dušek
-
Autor tématu
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Po vyškrtání duplicit je to pořád ještě 75 jedinců, ovšem jenom polovina z nich má 3 a více odlétaných soutěží. Bláznů co jsou ochotni jet 100 a více kilometrů na "malou" soutěž je jenom pár, je tam prostě spousta lidí, kteří si odskočí jen na jednu dvě soutěže v nejbližším okolí.Jan Kubica napsal:
Mirek Kotula napsal: Pro zajímavost uvádím počet soutěžících co se zúčastnili soutěží v jednotlivých kategoriích v roce 2015
Je to docela zajímavé
RCEJ - 12 soutěžících
RCEK - 26 “
RCEO - 24 “
RCEN - 37 “
RCEV - 80 “
F5J - 102 “
RCVS - 15 “
U kategorie F5J to bude počet o něco menší, někteří soutěžící mají užívají dvě licence, národní a mezinárodní
Je to OT, ale docela by mě zajímalo, kde ti soutěžící v RCEV jsou. V průměru se našich soutěží účastní okolo 14 lidí, v Čechách i na Moravě stejně. Průnik je malý, celkem bych odhadl že máme okolo 30 aktivních pilotů.
Taky mě napadá, jestli není s RCEV něco špatně, když jí létá tak málo lidí (ve srovnání s F5J), přitom RCEV byla zamýšlená jako "přípravka" nebo levnější alternativa na velké výškoměry. H.
Neznám snad žádnou kategorii, která by opravdu fungovala jako náborová nebo přípravka pro "repre", naopak je řada kategorií, které docela dobře fungují jako odpočinkové pro "vysloužilé" dříve aktivní borce.
Buďme rádi, že F5J zatím baví všechny (skoro)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Když jsme se o malých výškoměrech před lety bavili, tak záměrem bylo mít kategorii "přístupnější" (jak pro soutěžící, tak pořadatele). Pokud je RCEV přístupnější, tak bych očekával, že jí bude lítat více pilotů než velké F5J. Protože to tak nevypadá, tak se mi udělal názor, že přístupnější není. A nebo je, ale chybí jí něco jiného, třeba atraktivita


"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Obecně k RCEV - já s tou kategorií mám trochu problém (a toto jsem do značné míry odhadoval od jejího počátku). Přijde mi totiž, že tato kategorie nevznikla ze skutečné potřeby, ale spíš jako určitá "sociálně citlivá reakce na F5J". Nevím jak to popsat lépe - prostě tu byla představa, že bude více lidí, kterým by se létání s výškoměry líbilo, ale zaprvé nemají na velký model a zadruhé nejsou ochotni startovat v národní akci F5J s malým, protože se budou cítit znevýhodněni.
Nakolik se tato představa naplnila je veliká otázka, za sebe si myslím, že až tak moc ne. Lidé, preferující F5J, na stopalce vesměs moc nemají čas - zrovna ve Weiheimu jsme to s týmem 3M drbali a závěr je, že nejspíš na RCEV rezignují úplně, protože čas není a jako příprava to moc nedává. Z druhé strany není jednoznačné ani přijetí u někdejších "expertů RCEK", on je ten styl létání přeci jen jiný a nedělejme si iluze, že se to líbí úplně všem.
A ještě z jiné strany mi připadá, že rizikem u RCEV je nástup pár lidí, kteří to začnou opravdu "žrát" a pořizovat výborné kompozitové modely, které docela šroubují cenu. Sám jsem trochu rozjímal, že bych si na příští rok speciál pořídil, ale když jsem si uvědomil, že za uhlíkový Element dám cca 300EUR, kvalitní výbava s nulovými vůlemi bude stát to samé co do F5J (kde se vesměs užívají také serva 9g a méně) atd., tak můj zájem ochladl. Ono by to s osazením podle mých představ vylezlo na cca 15 tisíc - sakra ale za to už se sunu do oblasti F5J z druhé ruky ve velmi slušném stavu

Dost skepse, uvidíme v roce 2016, zatím je asi na hodnocení trochu brzo. Nicméně pokud by počet soutěžících RCEV nezačal růst, tak by asi bylo fakt perspektivnější začít létat primárně F5J, pořadatelé mohou případně "malé" motivovat cenou pro nejlepšího pilota "pod 2,5m"...
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Miroslav Kopecký
-
- Offline
- Pokročilý
-
- Příspěvky: 246
- Karma: 2
- Obdržená poděkování 5
Tomas Hruby napsal: ...
A ještě z jiné strany mi připadá, že rizikem u RCEV je nástup pár lidí, kteří to začnou opravdu "žrát" a pořizovat výborné kompozitové modely, které docela šroubují cenu. Sám jsem trochu rozjímal, že bych si na příští rok speciál pořídil, ale když jsem si uvědomil, že za uhlíkový Element dám cca 300EUR, kvalitní výbava s nulovými vůlemi bude stát to samé co do F5J (kde se vesměs užívají také serva 9g a méně) atd., tak můj zájem ochladl. Ono by to s osazením podle mých představ vylezlo na cca 15 tisíc - sakra ale za to už se sunu do oblasti F5J z druhé ruky ve velmi slušném stavuA paradoxně na F5J toho za "secondhand ceny" pořídím daleko ví ce než na stopalce... Jistě, pořád tu bude řada ekonomických variant, ale myslíte si, že to na potenciální zájemce nebude působit?
...
Tady musím s Tomášem celkem souhlasit. Byl jsem sice tuhle sezónu jen na dvou závodech a ještě jen s 2m modelem, tj. v podstatě na zkoušku. Ale diskusi o RCEV jsem sledoval od samého počátku včetně různých úvah ohledně vhodných modelů (třeba pěkný "rozbor" na stránkách u Honzy). Docela dost těhle úvah se točilo i kolem toho, že v téhle kategorii by se mohly chytat i různé "home-made" konstrukce. Ale takových modelů jsem moc nezaznamenal. Přijde mi, že vývoj se pomalu ale jistě (a možná i zcela logicky) sune k "lehoušům" s hmotností kolem 600-700g. Tím se škála modelů celkem zužuje (odpadají tak třeba modely od TopmodelCZ nebo Azera, kde je letovka od 1,2 do 1,8kg, postavit klasickou technologií 2,5m model s letovkou 600g je asi taky utopie) a samozřejmě roste i cena. A jako druhotný jev, který může leckoho odradit, je třeba i čekací doba na model (výrobců takových modelů není mnoho). K tomu připočíst, že ideální bude mít letadla 2 pro případ havárie nebo poruchy...
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Takže proč RCEV? "Sociálně citlivá reakce" se mi moc líbí. H.
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Koláska
-
- Offline
- Administrátor
-
- Příspěvky: 405
- Karma: 9
- Obdržená poděkování 20
Jedním z důvodů byl i vývoj v RCEK, kdy přestávalo pomalu a jistě jít o pilotáž, ale o vztah výkon motoru/váha letadla... takže proto se hledalo, zda nejde létat "s větším důrazem na pilotáž" bez nutnosti přecházet rovnou na F5J...
A k dotazu "Proč RCEV" mě jen tak z rychlíku napadlo, že spousta klubů, které jsou ochotny soutěže pořádat, nemají letiště odpovídající pravidlům.... Takže sice RCEV udělat můžou (protože i podmínky pro uspořádání soutěže jsou značně benevolentnější), ale na F5J už letiště nestačí...


Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-

Nicméně si myslím, že by opravdu neuškodilo trochu zamyšlení nad tím, kam má kategorie směřovat. Já za sebe vidím u RCEV následující klady:
- Menší a lehčí modely jsou méně náročné na plochu atd. - RCEV akci lze provozovat i na ploše, kde by F5J bylo trochu o ústa.
- Někomu může vyhovovat letový projev - je to proti velkému F5J jiné, ale leckomu to může být příjemné.
- Cena je přeci jen objektivně nižší, i nejdražší a nejnáročněji osazený model RCEV by neměl překročit cca 20 tisíc, což je pořád půlka špičkového F5J. V širším kontextu je to na posouzení složitější (absence secondhand atd.), nicméně levnější to je
Jestli je to dost k tomu, aby se RCEV postupem času v popularitě dostaly někam na úroveň, kterou měly na svém vrcholu RCEJ a pak RCEK je ovšem dost diskutabilní...
EDIT haha, koukám, že v té pozitivní poznámce o ploše jsem se těsně minul s Petrem

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Dušek
-
Autor tématu
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
- Příspěvky: 2078
- Karma: 7
- Obdržená poděkování 75
Celouhlíkový 100" speciál je podle mě jen úlet několika lidí, co chtějí mít něco extra. Předpovídal jsem, a vyplnilo se to, že 2m káčka budou v nevýhodě a přijdou 100" speciály, ale třeba velmi dobře se jeví Tilie 25 a to je pořád levná sklouhlíková stavba, jen mám obavu kolik jich je schopen Ruda vyprodukovat. Podobná domácí stavba, ideálně ve více lidech je ovšem docela snadno dostupná. V této velikosti se jeví pevnost takové konstrukce ještě naprosto dostatečná. S bezvůlovou výbavou bych to taky neviděl tak dramaticky, Dymondy na kormidlech a něco v kovu do 10 dolarů na brzdách je úplně luxusní výbava a i tady se dá ještě ušetřit. O penězích to myslím není, za jeden výlet do Chomutova bych měl vyhovující HK serva na celý model.Tomas Hruby napsal: ...že bych si na příští rok speciál pořídil, ale když jsem si uvědomil, že za uhlíkový Element dám cca 300EUR, kvalitní výbava s nulovými vůlemi bude stát to samé co do F5J...
Myslím si, že relativní malý počet soutěžících na RCEV soutěžích, může být naopak pro někoho výhodou. Soutěž rychle odsýpá (když to pořadatel nebo technika nezdržuje) a brzy odpoledne už může být člověk doma na zahrádce...
Přes výše napsané souhlasím s tím, že kdo má odvahu, ať si raději za podobné peníze pořídí levnější velký model a pustí se rovnou do F5J. Ale tam musí počítat s větší časovou náročností a spotřebou pohonných hmot na cestách...

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Člověk si tím ušetří fakt dost potíží, s "HK servy" jsem si užil až dost a fakt už ne

S těmi modely je to na dlouhou debatu v jiném threadu... Máš pravdu s tou domácí stavbou, jenže pokud nějaký klub zvládá kolektivně vakuové technologie, tak upřímně už tuplem nemá důvod létat stopalce, protože dokáže i F5J, reálných příkladů už jsme viděli víc než dost...
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Karel Mrázek
-
- Offline
- Pokročilý
-
- mobil 602 593 054
- Příspěvky: 219
- Karma: 2
- Obdržená poděkování 5
Relevantní mi přijde i zmínka o náročnosti F5J na plochu, v Lánech se doposud pořádaly jen soutěže historiků, F5J by se tam určitě nevešly, ale RCEV jsem si troufl uspořádat a příští rok s tím počítám opět. Tak aby se s vaničkou nevylilo i dítě.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Přihlášení
Poslední příspěvky
-
-
- GPS SportClass Josefov Bastion CUP JAROMĚŘ 2025 (2 Příspěvky)
- Pokud spokojeně létáte s Prestige 2PK od Sambamodel, pak si určitě nenechte ujít setkání s...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Václav Jeništa
- Včera 18:47
-
-
-
- Kalendář - smazané registrace - pozor !! (1 Příspěvky)
- Pozor pozor, mezi 22.4.2025 a 24.4.2025 se vyskytl problém s mizejícími přihlášenými...
- v Vážná témata / Důležité
- od Aleš Krátký
- 24. dub 2025 20:09
-
-
-
- F5L 1. World Cup a Eurotour Podhořany 2025 (1 Příspěvky)
- Ahoj kolegové, v neděli ve 20:00 hod. se uzavírají přihlášky na první mezinárodní F5Lka. A...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Miloš Minařík
- 24. dub 2025 14:03
-
-
-
- První Packá Véčka již tuto sobotu (1 Příspěvky)
- Ahoj modeláři, zveme vás na naši tradiční soutěž v sobotu 26.4.2025. Dosud přihlášené...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Petr Semerák
- 23. dub 2025 13:21
-
-
-
- RCEP Prostějov 1 (2 Příspěvky)
- Přikládám výsledkovou listinu. Petr L.
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Petr Loutocký
- 22. dub 2025 18:48
-
-
-
- RCEV Hořice 19.4.2025 (2 Příspěvky)
- Výsledky soutěže jsou zde :woohoo:
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Petr Dušek
- 20. dub 2025 07:22
-
Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.