- Příspěvky: 2078
- Karma: 7
- Obdržená poděkování 75
Limitery v "F5J"
- Petr Dušek
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Honzo, krátká informace mimo téma. Výškoměr se spínačem mám doma týden a jsem z něj nadšený, vůbec nechápu jak jsem mohl žít bez těch krásných barevných grafů se záznamem výšky. Jen jedna věc mě zklamala, když udělám přemet, na grafu není smyčka ale jenom špička...Jan Kubica napsal: Jako že nemusím HL (Palo, Petře promiňte), ...

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Jan Kubica napsal: Navíc se z toho cestou nějak ztratil ten EL, už není potřeba...
Ono ve výsledku jde asi o něco trochu jiného - při definované energii prostě nemůžeš tahat výkon do nekonečna, mě zkrátka a dobře vychází, že pro danou hodnotu 200W/min a 10 minut letu je rozumné maximum příkonu nějakých 1500W, s přimhouřením oka 2000W, což jsou hodnoty zvládnutelné v dnešní době za poměrně málo peněz, odpadá riziko růstu nějakých šíleností s příkony nad 3kW, kde už se náklady dost lámou nahoru. Kdybys šel třeba na 3kW, tak bys měl jen 4s motoru - to je nesmysl, při startu z nulové rychlosti to během 4s nezakceleruje na průměrnou stoupavost víc než 50m/s, tedy i s fází setrvačnosti se nedostaneš víc než 250m a nezbyde ti ani ťuk na další zapnutí - fakt totální nonsense. Mimochodem defakto to samé tam psal i S.Neu....
Druhým kladným důsledkem daného návrhu je to, že tak či onak lze létat dohromady s modely v řadě koncepcí - je jasné, že třeba moje S15 by využila limit EL na doraz, zatímco třeba při nasazení Scorpiona bych spíš upřednostnil udržet hmotnost třeba do cca 750g i za cenu příkonu jen někde u 500W s plným vědomím, že obvykle povolený limit nespotřebuji, ale to už by si každý mohl vybrat sám. Tohle není zas tak špatný výsledek - třeba výškový HL spínač ti tuto volnost nedá, ten tě jasně tlačí do "velkých ptáků".
To že by to byl souboj o vteřinky a body - Honzo nebuď naivní, na úrovni špičky to podobnou řežbou musí skončit u jakékoli kategorie (zejména kdyby byla výhledově FAI), to je prostě zákonité , z této spirály se prostě žádným kouzlením s pravidly nedostaneš. Myslím si, že uspokojivý výsledek by bylo to, aby ta kategorie umožňovalo létat s nějakou přijatelnou finanční náročností a s více různými modely - a tohle by zmíněný návrh s přimhouřením oka asi splnil. Dokonalý ale určitě není, v tom se bohužel shodneme

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Optimální koncepce se bude muset teprve najít, každopádně bych si ale vsadil na to, že to nebude zdaleka tak triviální, jak se může na prbní pohled zdát...
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- bohuslav majercik
-
- Offline
- Pokročilejší začátečník
-
- Příspěvky: 69
- Obdržená poděkování 1
1. MMR - toto podla mojho názoru nemá zmysel
2.prisatie do kruho o priemere 10m je pri dnesnej vylietanosti,uplna blbost,a tie body za pristatie taktiez
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
-
Autor tématu
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Petr Dušek napsal: Honzo, krátká informace mimo téma. Výškoměr se spínačem mám doma týden a jsem z něj nadšený, vůbec nechápu jak jsem mohl žít bez těch krásných barevných grafů se záznamem výšky. Jen jedna věc mě zklamala, když udělám přemet, na grafu není smyčka ale jenom špička...
Petře, zraju, ale zatím to k utržení není..

Neměl by na tom grafu být spíše kulatý "kopeček"? Špička je spíš souvrat ne?

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
-
Autor tématu
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
bohuslav majercik napsal: 1. MMR - toto podla mojho názoru nemá zmysel
2.prisatie do kruho o priemere 10m je pri dnesnej vylietanosti,uplna blbost,a tie body za pristatie taktiez
Kluci slovenští - to vám opravdu nepřijde jako lákavá situace, kdy by při MMR prakticky všichni letěli na motor první stoupání pod 5s do výšky cca 100m a dřeli termiku nad zemí ? Zrovna pro vaše Espady/Storky jak dělané... Jsem si úplně jistý, že při zavedení MMR takhle poletí všichni, zatímco při F5J úloze je to moc riskantní a tak to nastane jen za jistého počasí. Podle mě by to bylo hodně atraktivní

V bodu 2 s tebou souhlasím, to přistání někdo opsal z pravidel F5B/F, kde se letí s modelem naloženým na rychlost a to přistání je spíš finálním doplňkem, pro ryze termickou úlohu je to nesmysl. BTW když mrkneš na výsledky z Holíče, tak i přes mou letošní nulovou vylétanost jsem se Surprise 15 snad neměl jediné přistání pod 80 bodů - to dost jasně naznačuje, že i s čistým hotlinerem je "trefení" do 10m kruhu triviální...
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Jan Kubica napsal: Podle vývoje diskuse se zdá, že v pravidlech bude min. hmotnost modelu bez baterie 1000 g (jako F5B?). A taky se zdá, že ten návrh bude z AMA na CIAM odeslán, takže kdo chce, může začít zbrojit... H.
Docela by mě zajímalo, kde to tam vidíš - to 1kg se objevilo v jediném příspěvku tak nějak "mezi řečí"...
Jinak můj obecný názor na tohle je jasný - tato kategorie není hloupost, ale na rozdíl od debat kolem RCEK/F5J/FXJ se do debat o tomto nijak podstatně míchat nehodlám a nechám se překvapit. Pokud to ale amíci do FAI protlačí (a opakuji, že tomu spíš moc nevěřím, ale kdoví), tak pak bychom to otestovat měli. Funkční Unilog s limiterem mám, tak nebude problém střihnout pár pokusných startů s různými modely.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
-
Autor tématu
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Jinak ani já bych to nenazýval hloupostí, jen si myslím, že to jde (šlo) udělat lépe. V podstatě to bude úloha termika F5B, asi to ani jinak být nemůže, když si to pečou "velcí a rychlí hoši".
1. Když udělám ten předpoklad, že bude limit na model bez baterky 1 kg, tak mohou všichni začít od nuly.
2. Při těch sekundových motorech budou muset být "gas boxy" - zařízení, co měří přes přijímač dobu chodu motoru.
3. Co budou dělat lidi po světě, kterým se teď "sebere" označení F5J

Jinak s tím "nebodováním" přistání souhlasím, alespoň to bude opravdu více o termice. Mně přijde nefér, když při tomto způsobu ušetříš 3 vteřiny motoru a se zpocenými zády přistaneš o 20 cm dál než jiný, který stoupal o těch 150 m výše. I když tím ještě vynikne časová přesnost rozpočtu na přistání, protože ty 1-2-3 sekundy jsou řádově srovnatelné s dobou chodu motoru. Zase nevím, podle mě je pro hodnocení soutěže s MMR ideální doba chodu motoru alespoň 30 s, jinak je to opravdu loterie. Když se vykašlu na těch 600, které při MMR nalétá každý, tak je skóre: minus motor, minus odchylka času přistání od maxima, plus body za přesnost přistání. Takže pokud se chce klást důraz na termiku, nemělo by přistání hrát takovou roli. Tedy, kdyby bylo po mém, tak bych přistání dal tak váhu tak max 30%, jak už také v té diskusi zaznělo, lze počítat každou vteřinu motoru třeba 10x. Jo, jsou (budou?) to pravidla, bude se v tom soutěžit, možná se to chytne, možná ne, počkáme, co se tam, pokud vůbec, objeví.
H.
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
To je ale přesně to co píšu - je to jediný příspěvek, kde to jen jako "poznámka na okraj", ve stylu, že v F5B je nějaké pravidlo, nikde tam nevidím jednoznačné spojení, že by to mělo být i v tom návrhu, který Steve pravděpodobně podá na AMA a možná pak i na FAI.Jan Kubica napsal: Tomáši, tady to je http://www.rcgroups.com/forums/showpost ... tcount=184 , dole poslední věta.
Jinak obecně tvůj příspěvek celkem beru (i když asi chápeš, že na některé věci mám trochu jiný úhel pohledu), snad bych jen nedramatizoval ten bod, že při "1kg všichni začnou od nuly" - F5F speciály to celkem splňují (S15, Backfire), lehké elektro F3J taky bez baterky nebudou nějak dramaticky těžší, ostatně i ten tvůj Castor by na to s vhodným pohonem celkem mohl vyjít. Z reálně existujících letadel odpadne asi jen možnost snadné úpravy modelů pro RCEK/F5Joutrunner, zbyde toho ale pořád docela dost...
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Přihlášení
Poslední příspěvky
-
-
- GPS SportClass Josefov Bastion CUP JAROMĚŘ 2025 (2 Příspěvky)
- Pokud spokojeně létáte s Prestige 2PK od Sambamodel, pak si určitě nenechte ujít setkání s...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Václav Jeništa
- Včera 18:47
-
-
-
- Kalendář - smazané registrace - pozor !! (1 Příspěvky)
- Pozor pozor, mezi 22.4.2025 a 24.4.2025 se vyskytl problém s mizejícími přihlášenými...
- v Vážná témata / Důležité
- od Aleš Krátký
- 24. dub 2025 20:09
-
-
-
- F5L 1. World Cup a Eurotour Podhořany 2025 (1 Příspěvky)
- Ahoj kolegové, v neděli ve 20:00 hod. se uzavírají přihlášky na první mezinárodní F5Lka. A...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Miloš Minařík
- 24. dub 2025 14:03
-
-
-
- První Packá Véčka již tuto sobotu (1 Příspěvky)
- Ahoj modeláři, zveme vás na naši tradiční soutěž v sobotu 26.4.2025. Dosud přihlášené...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Petr Semerák
- 23. dub 2025 13:21
-
-
-
- RCEP Prostějov 1 (2 Příspěvky)
- Přikládám výsledkovou listinu. Petr L.
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Petr Loutocký
- 22. dub 2025 18:48
-
-
-
- RCEV Hořice 19.4.2025 (2 Příspěvky)
- Výsledky soutěže jsou zde :woohoo:
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Petr Dušek
- 20. dub 2025 07:22
-
Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.