- Příspěvky: 10
- Karma: 1
- Obdržená poděkování 2
Stavba F5j větroně
- Roman Vojtěch
- Offline
- Začátečník
Petr Koláska napsal: Nooo, protože je výškovka plovoucí a tudíž jsem tak dosáhl potřebného úhlu seřízení?
Ahoj Petře,
přiznám se, že mě zmátla Tvoje zmínka o milimetrech na výškovce. Když mne ctěné osazenstvo Stoupáku ujistilo, že se jedná o plovoucí výškovku, tak potom je diskuze o milimetrech opravdu trochu "plovoucí" nikoliv však bezpředmětná.
Problémem je, že s plovoucí výškovkou si můžeš nastavit seřízení křídlo/výškovka jaké chceš, samozřejmě v určitých rozumných mezích. Zbytek doženeš posunem těžiště. To co vypadá na první pohled jako výhoda se může velice rychle obrátit v nevýhodu. Můžeš mít zbytečné velké seřízení, které "doženeš" posunem težiště dopředu. V tomto případě ovšem za cenu ztráty výkonu letadla.
U klasické výškovky (klapka) Tě právě výchylka klapky výškovky varuje, že něco může být špatně. Samozřejmě předpokládám, že výrobce měl vše správně spočítané a hlavně ověřené záletem.
Opravil bych tedy svoji původní otázku na...jaký je potřebný úhel seřízení (stavební plán?) a jak poznáš, že si ho dosáhl? Dělám si srandu, nechci Tě z ničeho zkoušet.
Přeji pěkné polítání s Alergií (mrkanec).
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Koláska
- Autor tématu
- Offline
- Administrátor
- Příspěvky: 405
- Karma: 9
- Obdržená poděkování 20
Když to vezmeme řečí čísel, tak při téhle hodnotě natažení výškovky (cca 2mm na odtokové hraně oproti stavebnímu nastavení) jsem dosáhl úhlu seřízení cca 1,1°.
Tím, že to letadlo je prakticky třetí prototyp (o dalších nevím a tudíž mi těžko poskytnou nějaké informace) a co kus, to poněkud jiná konstrukce křídel, je potřeba ladit veškeré hodnoty spíš podle toho, jak se to chová ve vzduchu, než podle nějakých exaktně daných hodnot.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Ivan Horejsi
- Offline
- VIP EXPERT
Tak mne z toho vyvedte. Ve kterem rezimu by mel byt profil VOP s klapkou opravdu symetricky? Zalezi na tom vůbec?
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Roman Vojtěch
- Offline
- Začátečník
- Příspěvky: 10
- Karma: 1
- Obdržená poděkování 2
já zase po mnoho let vím, že plovoucí výškovka je velice problematické řešení. Přinejmenším pro rychleji létající modely s kterými mám zkušenosti. Je mnohem méně účinnější a vyžaduje tedy větší výchylku po delší dobu na stejnou reakci jako výškovka s klapkou. Nemluvím o kolikrát dost složitém řešení mechaniky plovoucí výškovky (přesnost, tuhost, váha atd.). Přemýšlím proč by to mělo být jinak pro ploužidla jako třeba F5J. Obávám se, že tam to platí o to více (nízké rychlosti, "pomalé" obtékání profilu).
Profil výškovky by měl být symetrický v letovém režimu (jedna rychlost) v kterém se pohybuješ nejčastěji. Budeš mít potom nejmenší odpor. Pokud máš více úlohové letadlo, tak je to vždy o kompromisu. Já na “nulu” seřizuji F3B model pro rychlost (v=20-70m/s), chci aby se chování pokud možno neměnilo s rychlostí a chci co nejmenší odpor. Na úlohu termika (v=8-10m/s) už tyto dva parametry považuji za méně kritické.
Nakonec bych už jen pro ilustraci dodal, že pokud mám pro výše zmíněnou úlohu rychlost výškovku v nule, tak pro termiku mám nataženo cca 0,3-0,4mm. Mám pocit, že to to funguje i pro Pike Perfection F5J, ale moc to éro ještě neznám.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
To je ale jen jeden parametr a ty další už tak jednoznačně kladné nejsou, třeba vyšší nároky na servo a vesměs větší vůle v uchycení VOP atd. Když mi tu doma vedle sebe leží Stork a Perfection, tak je to vidět jasně
Mechanicky má prostě Perfection navrch, jenže na druhé straně se jeho uživatelé podkládání výškovky občas nevyhnou, což zase u Storka nikdo řešit nemusí.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomáš Hlavinka
- Offline
- Pokročilý
- Příspěvky: 234
- Obdržená poděkování 16
Na klapce se mi líbí mnohem větší účinnost na malé rychlosti. Konkrétně potlačení v situaci těsně nad bodem a s otevřenýma brzdama. Zde je reakce mnohem rychlejší. Sledoval jsme to loni na MS v Martině. Tam bylo vidět startovat a přistávat Maxy a Xplorery se starým a novým ocasem vedle sebe.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Mirek Kotula
- Offline
- Expert
- Příspěvky: 478
- Karma: 4
- Obdržená poděkování 3
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Ivan Horejsi
- Offline
- VIP EXPERT
Kouknete na to. Neni to moc jasne ale o smerovku se asi nejedna, zmenila se vyskovka.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomáš Hlavinka
- Offline
- Pokročilý
- Příspěvky: 234
- Obdržená poděkování 16
Dnes tolik módních 1300g je sice v nedohlednu, ale na mé 2 elektro soutěže za rok to bude asi stačit. Kdyby né vím kde pro příště určitě 150g ušetřit.
Vybavení:
4x MKS DS 6100, 2x Futaba 3150, NTM 2836-kv1400, Castle Ice 50, 3S Nanotech 850, Michna 10x6
jo a profil uši je fakt dodržen (3D sken na optice)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Maňásek
- Offline
- Začátečník
- Příspěvky: 5
- Obdržená poděkování 0
pane Koláska
je možné získat plánek na to krásné f5J Alegria co jste stavěl ?
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Přihlášení
Poslední příspěvky
-
- F5J-Poříčí nad Sázavou 27.4.2024 (10 Příspěvky)
- V poho, díky, doufejme, že všude dobře polítáme, včera tu chumelilo jak o vánocích
- v Soutěže / Soutěže v roce 2024
- od Milan Chalupník
- Dnes 08:44
-
- Django RCEV (1 Příspěvky)
- Zdravím všechny Po Taťkovi mám doma dva modely Django - celouhlik. SL 623g ST 798g Kompletně...
- v Ostatní / Inzerce
- od Martin Rajšner
- 13. dub 2024 20:30
-
- RCEV Hořice 13.4.2024 (2 Příspěvky)
- Výsledky soutěže
- v Soutěže / Soutěže v roce 2024
- od Petr Dušek
- 13. dub 2024 19:34
-
- 13. Samba Cup F5J (3 Příspěvky)
- Aktuální počet přihlášených je 145 pilotů ze 14 zemí. Limit je 140....
- v Soutěže / Soutěže v roce 2024
- od Jaroslav
- 08. dub 2024 19:10
-
- Oznámení (1 Příspěvky)
- v Vážná témata / Důležité
- od Martin Rajšner
- 08. dub 2024 12:08
-
- Pozvánka na První Packá Véčka 2024 do Nové Paky (1 Příspěvky)
- Pozvánka do Nové Paky na První Packá Véčka 2024. Buřtíky tentokráte nemá kdo připravit,...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2024
- od Vladimír Čermák
- 05. dub 2024 19:33
Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.