Montáž motorové přepážky
- Jan Kubica
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Mimochodem, také je to argument proti turbo kuželům, zdá se mi, že chlazení spíše zhoršují, protože vzduch vstupující tou dírou vepředu je stejně odsáván mezerou mezi kuželem a trupem a navíc to brání odsávání vzduchu z motoru. Sací otvory vzduchu by potom měly být někde v oblasti přetlaku, tj. nejspiše někde pod křídlem (viz třeba náklaďák na dálnici a jeho plachta, která je někde vydutá a někde připlácnutá). Ale vyžadovalo by si to nějaký podrobnější rozbor.
Jako praktický příklad mohu nabídnout mou Optimu, ve které se "chudinka" Phasor hřál jako blázen. Když jsem zalepil díru vepředu v turbo kuželu a odsadil kužel od čela trupu, tak se motorový let prodloužil asi o 20 s a motor se "přestal" (tedy nepřestal, ale dá se to vydržet

H.
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jiří Veselovský
-
Autor tématu
- Offline
- Expert
-
- Příspěvky: 486
- Karma: 4
- Obdržená poděkování 4
Úvodem vlákna mi šlo o montáž a vzhled.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- bohuslav majercik
-
- Offline
- Pokročilejší začátečník
-
- Příspěvky: 69
- Obdržená poděkování 1
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
bohuslav majercik napsal: Hlavná fukcia turbo-kuželu je nie cez tú čelnú dieru vhánať vzduch dnu ,ale cez tú dieru vysavať smerom von pred vrtulu
Tak toto je hodně odvážné tvrzení, máte pro to nějaký argument? Nebo myslíte vrtuli tlačnou?
H.
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Jan Kubica napsal:
bohuslav majercik napsal: Hlavná fukcia turbo-kuželu je nie cez tú čelnú dieru vhánať vzduch dnu ,ale cez tú dieru vysavať smerom von pred vrtulu
Tak toto je hodně odvážné tvrzení, máte pro to nějaký argument? Nebo myslíte vrtuli tlačnou?
H.
To není odvážné tvrzení, ale fakt - taky mě to poněkud překvapilo, to přiznávám bez mučení

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jiří Veselovský
-
Autor tématu
- Offline
- Expert
-
- Příspěvky: 486
- Karma: 4
- Obdržená poděkování 4
bohuslav majercik napsal: Hlavná fukcia turbo-kuželu je nie cez tú čelnú dieru vhánať vzduch dnu ,ale cez tú dieru vysavať smerom von pred vrtulu
Ano, to je to, o čem jsem už psal v předchozím příspěvku. Žádný kloudný argument pro to nemám, ale vzpomínám si, že ještě za dob DC motorů, kdy se prášilo do trupu z uhlíků, bylo trochu (ale opravdu jen trochu!) vidět, jak jsou směrované uhlíkové šmouhy. No, moc vědecké to není, ale už tehdy se mluvilo o tom, že proudění v trupu je asi obráceně.
Na dvou obrázcích ještě ukázka, že mezera mezi trupem a kuželem jde udělat minimální.
Omlouvám se za tu velikou fotku.
[attachment=1:1zqq3hle]<!-- ia1 -->planek090_544.jpg<!-- ia1 -->[/attachment:1zqq3hle]
[attachment=0:1zqq3hle]<!-- ia0 -->xxx.JPG<!-- ia0 -->[/attachment:1zqq3hle]
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Jiří Veselovský napsal: Ano, to je to, o čem jsem už psal v předchozím příspěvku. Žádný kloudný argument pro to nemám, ale vzpomínám si, že ještě za dob DC motorů, kdy se prášilo do trupu z uhlíků, bylo trochu (ale opravdu jen trochu!) vidět, jak jsou směrované uhlíkové šmouhy. No, moc vědecké to není, ale už tehdy se mluvilo o tom, že proudění v trupu je asi obráceně.
Jirko, já si myslím, že tok je obráceně, akorát že na špičce kuželu je největší dynamický tlak, tudy určitě z trupu nic neutíká. Naopak největší podtlak je na přechodu kuželu do trupu, takže se domnívám, že to odchází tamtudy. U velkých letadel se dokonce dávaly na zadní čelo kuželu lopatky, které podporovaly odsávání vzduchu z motoru. Takže si ani nemyslím, že je účelné lícovat kužel k trupu s co nejmenší mezerou.
H.
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Každopádně je to ale dost "duchařina", kde může výsledek zásadně změnit mračno věcí - třeba ta zmíněná mezera mezi kuželem a trupem, nebo chování motoru při otáčení...
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Dušek
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
- Příspěvky: 2085
- Karma: 7
- Obdržená poděkování 75
Jan Kubica napsal: Jirko, já si myslím, že tok je obráceně, akorát že na špičce kuželu je největší dynamický tlak, tudy určitě z trupu nic neutíká...
Honzo to co píšeš platí pokud se vrtule neotáčí, pokud motor běží, tak radiální proud vzduchu směřující od středu vrtule ven bude u středu (na špičce kuželu) vytvářet podtlak, ovšem aby tento podtlak spolu s poměrně malou "turbo dírou" překonal ventilační efekt trámce, který naopak žene vzduch od špičky do mezery mezi kužel a trup, musel by být tento spoj mezi kuželem a trupem dokonale utěsněn. Jsou to jen teorie, třeba by nám to lépe vysvětlil Ing. Lněnička.
Podstatné je, že dnešní výkonné pohony elektrovětroňů nejsou dimenzovány tak, aby se dokázaly uchladit při trvalém provozu. Důležitější je zajistit dostatečné proudění kolem motoru, které dokáže odvětrat rozpálený motor potom, co si odpracoval svých pár vteřin.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Přihlášení
Poslední příspěvky
-
-
- Mistrovství české republiky RCEV 2025 (1 Příspěvky)
- Zdravím Všechny. Jménem SMRČ vás zvu na soutěž, která se bude konat na letišti LMK Louka....
- v Letecké kategorie / RCEV a malé výškoměry obecně
- od Jaromír Galečka
- Včera 19:22
-
-
-
- Horňácký pohár F5J s mezinárodní účastí (1 Příspěvky)
- Zdravím Všechny. Jménem LMK Louka vás zvu na naši soutěž. Do registrace na soutěž byla...
- v Letecké kategorie / F5J
- od Jaromír Galečka
- Včera 19:11
-
-
-
- RCEP - Lůcká pevná výška (2 Příspěvky)
- Dobré pondělní odpoledne,Děkuju za účast a posílám výsledkovou listinu.A také krátké...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Maňák Pavel
- 16. čen 2025 12:04
-
-
-
- RCEP Strážnice (1 Příspěvky)
- Ahoj, pro zájemce o video z nedělní soutěže dávám odkaz na souhrnné video. Jednotlivá...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Lubomír Šášek
- 16. čen 2025 07:48
-
-
-
- F5J Hořice 14.-15.6.2025 (4 Příspěvky)
- Výsledky soutěže jsou zde:
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Petr Dušek
- 15. čen 2025 19:24
-
-
-
- Ostravský nakladač 2025 (4 Příspěvky)
- Dobrý den všem. Děkuji Radimovi a jeho týmu za skvělou soutěž. Počasí nakonec navzdory...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Kamil Kičmer
- 09. čen 2025 07:18
-
Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.