- Příspěvky: 33
- Obdržená poděkování 1
"Velké" elektrolety
- Martin Falticko
-
- Offline
- Pokročilejší začátečník
-
EDIT: Ještě možná k tomu, proč se nelétá F5B... Ono je řádově snazší rozbít model F5B a chce to tedy daleko větší disciplínu, hlavně v průletech. Když je model za 3s v takové výšce, že již skoro není vidět, musí se létat jedině po paměti..
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
-
Autor tématu
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Dopředu říkám, že zatím se mi nejvíc líbí moje

Hendikep může být (co mě napadá) závislý na:
a) výkonovém zatížení (třeba to P/M)
b) výkonovém zatížení a době chodu motoru (třeba P/M a navíc vše nad X sekund motorového chodu krát Y)
c) geometrii motoru, baterek, vrtule, apod. (proti čemuž jsem zaujatý!)
d) stoupavosti (pokud by všichni byli schopni tento údaj doložit - výškoměry)
e) skutečné spotřebě enegie (pokud by všichni byli schopni tento údaj doložit - elektroměry)
atd.
Nebo může být hendikep vždy konstantní, ale bude předepsána minimální hmotnost a maximální výkon.
Těch možností je určitě mnoho, ale podle mě by to mělo být pro všechny existující motorizované velké modely, kterých je mezi lidem modelářským dost a to s velmi rozdílnými pohony. Proto slovenskou F5J ne! Ale jsem si vědom toho, že jsem podjatý, možná mě někdo přesvědčíte

Ještě chci říci, že v příštím roce budou určitě dvě "sletové" soutěže v RCEX - v Manušicích a v Suché, tam by se to dalo vyzkoušet v praxi.
Předem děkuji.
H.
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-

Problém by byl se snahou o prosazení nějaké 200W/kg kategorie, to už by moc dohromady nešlo, spínačová FXJ je pak trochu sporná (teď myslím čistě z hlediska té kompatibility modelu).
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- jan kadlec
-
- Offline
- Pokročilejší začátečník
-
Tomas Hruby napsal: Problém by byl se snahou o prosazení nějaké 200W/kg kategorie, to už by moc dohromady nešlo.
Ahoj Tomáši,
proč si myslíš, že prosadit 200W/kg je problematické ?
Jan Kadlec
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
-
Autor tématu
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Souhlasím s tím, že jde o stejné modely, ty požadavky jsou v podstatě shodné. Ale ty letové úlohy se hrozně moc liší (a neříkám, že je jedna lepší než druhá, jen že se liší). Podle mě nepotřebuji výborně stoupající model, protože i průměrně stoupající model se vyrovná tomu výbornému vhodným nastavením hendikepu. Co vím, většina lidí má ty velké modely osazené pohony s odběry do 40 A (ozvěte se, pokud to tak je i není), to je řekněme 400-600 W příkonu, při 2 a něco kg jsi na 200-300 W/kg, takže mě to vede k závěru (možná nesprávnému), že většinou se létá na něco okolo 200 W/kg. Mimochodem, přesně takový pohon do toho chci i já, 3čl. Lipol a 40A regulátor, už jen proto, že je to poměrně levné, resp. to postavím z toho, co už mám doma (zatím mám "pravděpodobný příslib" jen na drak

Můj problém možná je, že mám asi moc přesnou představu, právě proto bych chtěl slyšet i názor případných dalších zájemců. Ono to P/M a podobně má taky spoustu nevýhod (asi největší je ta, že se to dá teoreticky s malým příkonem celé odletět na motor,tomu by se ale dalo zabránit tím, že každá sekunda motoru po 30./40./60. ... vteřině se bude odečítat 10x více), ale přijde mi to nejjednodušší. Ale možná jsem zbytečně "pintlich", já opravdu nevím. A nevím ani, zda o to bude někdo další stát ...
H.
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
-
Autor tématu
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
jan kadlec napsal:
Tomas Hruby napsal: Problém by byl se snahou o prosazení nějaké 200W/kg kategorie, to už by moc dohromady nešlo.
Ahoj Tomáši,
proč si myslíš, že prosadit 200W/kg je problematické ?
Ještě upřesnění - já bych asi hlasoval proti 200 W/kg (přesně), mě se líbí P/M/200, tj. hendikep motoru dle příkonového zatížení. Potom lze dohromady opravdu létat 3 kW potvory proti 30 W potvorám

H.
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
jan kadlec napsal: proč si myslíš, že prosadit 200W/kg je problematické ?
V tomhle příspěvku jsem měl na mysli, že to nemůžeš létat se stejným modelem jako F5J (a asi ani RCEX).
Jinak si ale myslím, že o nešťastnosti této kategorie dost vypovídá její faktický konec v UK, kde byli jejími propagátory a náhrada za FXJ. Skončilo to u superlehkých velkých modelů (typicky AVA), pohony s převodem na vrtuli 23 palců pro maximální účinnost atd... Podotýkám, že jsem takový model viděl v reálu naživo, angláni to měli v Holíči na FXJ - upřímně moc lákavé to nebylo.
Jinak určitý názor na tohle mám, ale musím to trochu promyslet z hlediska formulace, tohle se nedá jen tak napsat od boku.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Petr Dušek
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
- Příspěvky: 2078
- Karma: 7
- Obdržená poděkování 75
Na druhou stranu si myslím, že nějaká taktická hendikepová nebo elektroměrová kategorie by se mohla prosadit. Spousta lidí létá na jedno nabití v termice celé odpoledne, proč jim neumožnit si v této dovednosti zazávodit.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Jan Kubica
-
Autor tématu
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-
Tomas Hruby napsal:
V tomhle příspěvku jsem měl na mysli, že to nemůžeš létat se stejným modelem jako F5J (a asi ani RCEX).
Jinak si ale myslím, že o nešťastnosti této kategorie dost vypovídá její faktický konec v UK, kde byli jejími propagátory a náhrada za FXJ. Skončilo to u superlehkých velkých modelů (typicky AVA), pohony s převodem na vrtuli 23 palců pro maximální účinnost atd...
Jo, tu 200 W/kg "zabilo" lpění na tradicích. Ono se to totiž létalo na 30 s motoru, tj. klasické LMR, tj. teoreticky všichni do stejné výšky. K tomu létání ve skupinách a výsledkem bylo, že se roztočila spirála eskalace nákladů, protože z těch 200 W/kg (a taky tam bylo pravidlo max 400 W) příkonu bylo potřeba dosáhnout co největší výšky. Mimochodem, to je taky další argument proti P/M, že honit procenta účinnosti může vyjít mnohem dráž než honit absolutní výkon. Jinak se zániku té kategorie dalo zabránit jednoduše přechodem na VMR, ale s tím se prostě v Anglii nikdo nechtěl smířit - raději šli na spínače, domnívám se, že k elektromotoru pořád přistupují pouze jako k vlečné šňůře. Ale nemyslím si, že to byl blbý nápad, jen nedomyšlený.
Jinak moje představa o RCEX pro klasickou soutěž je následující (vše je ve stadiu návrhu, proto bych chtěl nějakou zpětnou vazbu)
1. 3 kategorie
a) k=P/M/200 a rozpětí do 2200 mm
b) k=P/M/200 a rozpětí nad 2200 mm
c) k=1 bez dalších omezení
2. Je možné létat více kategorií s jedním modelem, jeden let ale nelze započítat do více kategorií.
3. Počty letů a maxima podle počasí a dohody (předpoklad je 4 lety po 10 minutách, ale třeba hotlinerům 1c) bych dal i jen 6 minut)
4. Létání volné v kolech o dané délce (třeba 1 hodiny, podle počtu lidí lze i skupiny po 20-30 minutách, apod. - pro kritiky, takto se létají volňásky a třeba i RCH)
5. V každém kole je nárok na 2 pokusy, první pokus ale musí být ukončen přistáním do 3. minuty od startu
6. Žádný let se neškrtá
7. Přihlášky budou elektronicky a dříve přihlášení budou mít prioritu kanálu. Jinak řečeno, každý si při přihlášení „zamluví“ dosud neobsazený kanál.
H.
"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomas Hruby
-
- Offline
- SUPER SPECIALISTA
-

Jinak k bodu 4 - podle mě to bude zatraceně velký problém v případě, že se sejde víc lidí. Ono totiž srovnání s volňásky a RCH je úplně mimo, u volných potřebuješ jen prostor pro start a časoměřiče, u RCH navíc formálně jakýsi 50x50m čtverec na přistání. Jenže u RCEX se neobejdeš bez přistávacích bodů a v praxi bude muset mít každý svůj, jinak nechci vidět ten "cirkus", kdy bude dejme tomu 15 lidí čekat na svůj pokus a najednou přiletí káně ve stoupáku, okamžitě se budou valit na start všichni -co pak?
Tohle prostě musíš propracovat... Osobně se mi sice myšlenka "volného" létání moc nelíbí, připadá mi to jako návrat k čemusi, od čeho postupným vývojem prakticky všechny RC větroňářské kategorie odešly, ale koneckonců to lze brát jako zajímavou odlišnost. Musí se ale domyslet reálné fungování

Jinak to zas takový nesmysl není, pokud to v praxi ověříš na nějaké soutěži, tak se uvidí.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Přihlášení
Poslední příspěvky
-
-
- GPS SportClass Josefov Bastion CUP JAROMĚŘ 2025 (2 Příspěvky)
- Pokud spokojeně létáte s Prestige 2PK od Sambamodel, pak si určitě nenechte ujít setkání s...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Václav Jeništa
- Včera 18:47
-
-
-
- Kalendář - smazané registrace - pozor !! (1 Příspěvky)
- Pozor pozor, mezi 22.4.2025 a 24.4.2025 se vyskytl problém s mizejícími přihlášenými...
- v Vážná témata / Důležité
- od Aleš Krátký
- 24. dub 2025 20:09
-
-
-
- F5L 1. World Cup a Eurotour Podhořany 2025 (1 Příspěvky)
- Ahoj kolegové, v neděli ve 20:00 hod. se uzavírají přihlášky na první mezinárodní F5Lka. A...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Miloš Minařík
- 24. dub 2025 14:03
-
-
-
- První Packá Véčka již tuto sobotu (1 Příspěvky)
- Ahoj modeláři, zveme vás na naši tradiční soutěž v sobotu 26.4.2025. Dosud přihlášené...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Petr Semerák
- 23. dub 2025 13:21
-
-
-
- RCEP Prostějov 1 (2 Příspěvky)
- Přikládám výsledkovou listinu. Petr L.
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Petr Loutocký
- 22. dub 2025 18:48
-
-
-
- RCEV Hořice 19.4.2025 (2 Příspěvky)
- Výsledky soutěže jsou zde :woohoo:
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Petr Dušek
- 20. dub 2025 07:22
-
Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.