file "Velké" elektrolety

Více
16. zář 2009 18:29 #103 od Martin Falticko
Odpověděl Martin Falticko pro téma "Velké" elektrolety
Opakuje se stará pravda, že kde nepomůže výškový limiter (neboť je to "někomu" proti srsti), máme možnost použít wattlimiter a například s možností si přimotorovat během letu. Věřte mi, létat FAIky s wattlimiterem je na závodě velmi zajímavé! Každý má jinou konfiguraci a je zajímavé sledovat, když někomu limiter nedovolí motor zapnout a musí sedat.

EDIT: Ještě možná k tomu, proč se nelétá F5B... Ono je řádově snazší rozbít model F5B a chce to tedy daleko větší disciplínu, hlavně v průletech. Když je model za 3s v takové výšce, že již skoro není vidět, musí se létat jedině po paměti..

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
08. říj 2009 15:42 #327 od Jan Kubica
Odpověděl Jan Kubica pro téma "Velké" elektrolety
Protože u nás dnes proběhlo první čtení zákona o rodinném rozpočtu a vypadá to, že bych mohl dostat finance na F3J, chtěl bych se vrátit k diskusi na téma pravidel pro velké termické elektrolety.

Dopředu říkám, že zatím se mi nejvíc líbí moje :) RCEX, tj. hendikep na dobu chodu motoru, možnost dalšího zapnutí motoru za cenu nehodnocení přistání.

Hendikep může být (co mě napadá) závislý na:
a) výkonovém zatížení (třeba to P/M)
b) výkonovém zatížení a době chodu motoru (třeba P/M a navíc vše nad X sekund motorového chodu krát Y)
c) geometrii motoru, baterek, vrtule, apod. (proti čemuž jsem zaujatý!)
d) stoupavosti (pokud by všichni byli schopni tento údaj doložit - výškoměry)
e) skutečné spotřebě enegie (pokud by všichni byli schopni tento údaj doložit - elektroměry)
atd.

Nebo může být hendikep vždy konstantní, ale bude předepsána minimální hmotnost a maximální výkon.

Těch možností je určitě mnoho, ale podle mě by to mělo být pro všechny existující motorizované velké modely, kterých je mezi lidem modelářským dost a to s velmi rozdílnými pohony. Proto slovenskou F5J ne! Ale jsem si vědom toho, že jsem podjatý, možná mě někdo přesvědčíte :)

Ještě chci říci, že v příštím roce budou určitě dvě "sletové" soutěže v RCEX - v Manušicích a v Suché, tam by se to dalo vyzkoušet v praxi.

Předem děkuji.
H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
08. říj 2009 17:15 #328 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma "Velké" elektrolety
Vem to Honzo z úplně opačného konce - technické požadavky na tvoje oblíbené RCEX a tvoje neoblíbené F5J jsou paradoxně v podstatě stejné, potřebuješ model, který dobře klouže a zároveň výborně stoupá na motor. Liší se způsob hodnocení a lehce se liší letová úloha, vhodná koncepce modelu ani ne... Takže bych si na tvém místě obstaral nějaké pěkné, přiměřeně pevné, F3J, pohon zvolil na 3s LiPOL/4sA123, ať odpovídáš i slovenské F5J a máš model pro dvě kategorie ;)
Problém by byl se snahou o prosazení nějaké 200W/kg kategorie, to už by moc dohromady nešlo, spínačová FXJ je pak trochu sporná (teď myslím čistě z hlediska té kompatibility modelu).

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
08. říj 2009 17:34 #329 od jan kadlec
Odpověděl jan kadlec pro téma "Velké" elektrolety

Tomas Hruby napsal: Problém by byl se snahou o prosazení nějaké 200W/kg kategorie, to už by moc dohromady nešlo.


Ahoj Tomáši,
proč si myslíš, že prosadit 200W/kg je problematické ?

Jan Kadlec

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
08. říj 2009 17:53 #330 od Jan Kubica
Odpověděl Jan Kubica pro téma "Velké" elektrolety
Tomáši, souhlasím (víc) a nesouhlasím (míň).

Souhlasím s tím, že jde o stejné modely, ty požadavky jsou v podstatě shodné. Ale ty letové úlohy se hrozně moc liší (a neříkám, že je jedna lepší než druhá, jen že se liší). Podle mě nepotřebuji výborně stoupající model, protože i průměrně stoupající model se vyrovná tomu výbornému vhodným nastavením hendikepu. Co vím, většina lidí má ty velké modely osazené pohony s odběry do 40 A (ozvěte se, pokud to tak je i není), to je řekněme 400-600 W příkonu, při 2 a něco kg jsi na 200-300 W/kg, takže mě to vede k závěru (možná nesprávnému), že většinou se létá na něco okolo 200 W/kg. Mimochodem, přesně takový pohon do toho chci i já, 3čl. Lipol a 40A regulátor, už jen proto, že je to poměrně levné, resp. to postavím z toho, co už mám doma (zatím mám "pravděpodobný příslib" jen na drak :) ).

Můj problém možná je, že mám asi moc přesnou představu, právě proto bych chtěl slyšet i názor případných dalších zájemců. Ono to P/M a podobně má taky spoustu nevýhod (asi největší je ta, že se to dá teoreticky s malým příkonem celé odletět na motor,tomu by se ale dalo zabránit tím, že každá sekunda motoru po 30./40./60. ... vteřině se bude odečítat 10x více), ale přijde mi to nejjednodušší. Ale možná jsem zbytečně "pintlich", já opravdu nevím. A nevím ani, zda o to bude někdo další stát ...

H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
08. říj 2009 17:57 #331 od Jan Kubica
Odpověděl Jan Kubica pro téma "Velké" elektrolety

jan kadlec napsal:

Tomas Hruby napsal: Problém by byl se snahou o prosazení nějaké 200W/kg kategorie, to už by moc dohromady nešlo.


Ahoj Tomáši,
proč si myslíš, že prosadit 200W/kg je problematické ?


Ještě upřesnění - já bych asi hlasoval proti 200 W/kg (přesně), mě se líbí P/M/200, tj. hendikep motoru dle příkonového zatížení. Potom lze dohromady opravdu létat 3 kW potvory proti 30 W potvorám :D
H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
08. říj 2009 18:47 #332 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma "Velké" elektrolety

jan kadlec napsal: proč si myslíš, že prosadit 200W/kg je problematické ?


V tomhle příspěvku jsem měl na mysli, že to nemůžeš létat se stejným modelem jako F5J (a asi ani RCEX).
Jinak si ale myslím, že o nešťastnosti této kategorie dost vypovídá její faktický konec v UK, kde byli jejími propagátory a náhrada za FXJ. Skončilo to u superlehkých velkých modelů (typicky AVA), pohony s převodem na vrtuli 23 palců pro maximální účinnost atd... Podotýkám, že jsem takový model viděl v reálu naživo, angláni to měli v Holíči na FXJ - upřímně moc lákavé to nebylo.

Jinak určitý názor na tohle mám, ale musím to trochu promyslet z hlediska formulace, tohle se nedá jen tak napsat od boku.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
08. říj 2009 21:12 #333 od Petr Dušek
Odpověděl Petr Dušek pro téma "Velké" elektrolety
Přihřeju si tady svojí polívčičku. V Hořicích 31.7.2010 poletíme neoficiální soutěž FXJ/RCEV - výškový spínač, doufám že se ke mě ještě někdo připojí abych nelétal sám. Návrh pravidel (zjednodušená varianta slovenských FXJ) je k dispozici na našem webu http://www.lmkhorice.cz/dokumenty.html

Na druhou stranu si myslím, že nějaká taktická hendikepová nebo elektroměrová kategorie by se mohla prosadit. Spousta lidí létá na jedno nabití v termice celé odpoledne, proč jim neumožnit si v této dovednosti zazávodit.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
09. říj 2009 06:02 #334 od Jan Kubica
Odpověděl Jan Kubica pro téma "Velké" elektrolety

Tomas Hruby napsal:
V tomhle příspěvku jsem měl na mysli, že to nemůžeš létat se stejným modelem jako F5J (a asi ani RCEX).
Jinak si ale myslím, že o nešťastnosti této kategorie dost vypovídá její faktický konec v UK, kde byli jejími propagátory a náhrada za FXJ. Skončilo to u superlehkých velkých modelů (typicky AVA), pohony s převodem na vrtuli 23 palců pro maximální účinnost atd...


Jo, tu 200 W/kg "zabilo" lpění na tradicích. Ono se to totiž létalo na 30 s motoru, tj. klasické LMR, tj. teoreticky všichni do stejné výšky. K tomu létání ve skupinách a výsledkem bylo, že se roztočila spirála eskalace nákladů, protože z těch 200 W/kg (a taky tam bylo pravidlo max 400 W) příkonu bylo potřeba dosáhnout co největší výšky. Mimochodem, to je taky další argument proti P/M, že honit procenta účinnosti může vyjít mnohem dráž než honit absolutní výkon. Jinak se zániku té kategorie dalo zabránit jednoduše přechodem na VMR, ale s tím se prostě v Anglii nikdo nechtěl smířit - raději šli na spínače, domnívám se, že k elektromotoru pořád přistupují pouze jako k vlečné šňůře. Ale nemyslím si, že to byl blbý nápad, jen nedomyšlený.

Jinak moje představa o RCEX pro klasickou soutěž je následující (vše je ve stadiu návrhu, proto bych chtěl nějakou zpětnou vazbu)

1. 3 kategorie
a) k=P/M/200 a rozpětí do 2200 mm
b) k=P/M/200 a rozpětí nad 2200 mm
c) k=1 bez dalších omezení
2. Je možné létat více kategorií s jedním modelem, jeden let ale nelze započítat do více kategorií.
3. Počty letů a maxima podle počasí a dohody (předpoklad je 4 lety po 10 minutách, ale třeba hotlinerům 1c) bych dal i jen 6 minut)
4. Létání volné v kolech o dané délce (třeba 1 hodiny, podle počtu lidí lze i skupiny po 20-30 minutách, apod. - pro kritiky, takto se létají volňásky a třeba i RCH)
5. V každém kole je nárok na 2 pokusy, první pokus ale musí být ukončen přistáním do 3. minuty od startu
6. Žádný let se neškrtá
7. Přihlášky budou elektronicky a dříve přihlášení budou mít prioritu kanálu. Jinak řečeno, každý si při přihlášení „zamluví“ dosud neobsazený kanál.

H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
09. říj 2009 06:19 #335 od Tomas Hruby
Odpověděl Tomas Hruby pro téma "Velké" elektrolety
Já bych jen strašně rád opakoval dotaz už z doby té komedie kolem RCES - prosil bych o popis SMYSLUPLNÉ metodiky měření výkonu... Dosud se mi nedostalo odpovědi, jen různé s odpuštěním fráze mimo realitu :cry:

Jinak k bodu 4 - podle mě to bude zatraceně velký problém v případě, že se sejde víc lidí. Ono totiž srovnání s volňásky a RCH je úplně mimo, u volných potřebuješ jen prostor pro start a časoměřiče, u RCH navíc formálně jakýsi 50x50m čtverec na přistání. Jenže u RCEX se neobejdeš bez přistávacích bodů a v praxi bude muset mít každý svůj, jinak nechci vidět ten "cirkus", kdy bude dejme tomu 15 lidí čekat na svůj pokus a najednou přiletí káně ve stoupáku, okamžitě se budou valit na start všichni -co pak?
Tohle prostě musíš propracovat... Osobně se mi sice myšlenka "volného" létání moc nelíbí, připadá mi to jako návrat k čemusi, od čeho postupným vývojem prakticky všechny RC větroňářské kategorie odešly, ale koneckonců to lze brát jako zajímavou odlišnost. Musí se ale domyslet reálné fungování :!:
Jinak to zas takový nesmysl není, pokud to v praxi ověříš na nějaké soutěži, tak se uvidí.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 0.400 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

vpmodel

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám