file Technika RCEV

Více
05. úno 2014 17:36 #11697 od Aleš Krátký
Odpověděl Aleš Krátký pro téma Re: Technika RCEV
Ty já ti asi nedám konkrétní čísla, ale jak jsme se tak bavili s Martinem (ypsi) tak máme skoro pocit, že kratší trubka je lepší ... při ploché zatáčce tak hodně "nepluží" mimo osu jako při delší. Ale možná je to jen pocit a ještě k tomu blbý :)

Faktem ale je, že čím kratší, tím citlivejší ero.

Je to rebel ! při zatýkání tři vojáky těžce zranil, dva zhmoždil a jednoho... jednoho zesměšnil, navrhuji zavřít ho nadoživotí! To jako do konce života?

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
05. úno 2014 18:03 #11698 od Miroslav Kopecký
Odpověděl Miroslav Kopecký pro téma Re: Technika RCEV

Aleš Krátký napsal: ...

Faktem ale je, že čím kratší, tím citlivejší ero.


No právě-aby to nebylo tak citlivý, že až neřiditelný, když tam bude rozdíl 15 i víc cm od "doporučené". :) Mám někde doma ještě článek ze starého RCR, kde jsou tyhle rozměry (délka čumáku, délka "ocasu", mohutnost VOP...) odvozené od střední aerodynamické tětivy křídla, zkusím ho pro zajímavost dohledat.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
05. úno 2014 19:03 #11699 od Michal Cink
Odpověděl Michal Cink pro téma Re: Technika RCEV
Že se jim do toho ještě pletu..
Hodně by tedy pomohla knížka "Aerodynamika moderních leteckých modelů" od M.Musila. Je to tam dobře popsané. Pro mě je i přes starobu pořád lepší , než její pozdější napodobeniny.
Viděl jsem dlouhé trupy na daidalech a moc jsem tomu nerozuměl(asi ochranná známka). No tak ted se to vrátí do normálu.. :) M.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
05. úno 2014 19:05 #11700 od Aleš Krátký
Odpověděl Aleš Krátký pro téma Re: Technika RCEV
hele já lítám krátký trup podle svého jména :-D

Je to rebel ! při zatýkání tři vojáky těžce zranil, dva zhmoždil a jednoho... jednoho zesměšnil, navrhuji zavřít ho nadoživotí! To jako do konce života?

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
05. úno 2014 20:28 #11701 od Miroslav Kopecký
Odpověděl Miroslav Kopecký pro téma Re: Technika RCEV
Tak jsem ten článek našel-vyšel v RCR 5/2001, jmenuje se "Konstruujeme sami a napsal ho p. Kroufek. A tam jsou tyhle hodnoty:
(b je střední aerodynamická tětiva)
délka přední části trupu od náběžky k "nosu" = b
délka odtokovka křídla - konec trupu = +-3,2b
takže když mám b=200 mm, tak mi vychází délka trupu b(nos)+b(křídlo)+3,2b=5,2b=1040mm
Ovšem v tom článku se předpokládá, že tyhle hodnoty platí pro model o rozpětí 10b, tj 2m :( . A teď babo raď...

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
06. úno 2014 06:49 - 06. úno 2014 07:01 #11703 od Petr Koláska
Odpověděl Petr Koláska pro téma Re: Technika RCEV
Já se obávám, že tyhle poučky jsou jakýsi "univerzál", který dost těžko půjde naprosto přesně napasovat na různé "lehce speciální" konstrukce. Nehledě na jejich lehkou "archivnost" - starší a zkušení prominou. Určitě je jasné, že základy aerodynamiky a konstrukce letadel platí stále, o tom žádná, fyziku neokecáme teď ani za 50 let, ale pochybuju, že v r. 2001 - a to kdo ví, jak starý je původní text - někdo počítal s tím, že doma bude svépomocí stavět skleněné křídlo s touhle štíhlostí.... O knize z roku 1978 ani nemluvím (mám v živé paměti a někde ještě i založený katalog Graupner z téhle doby - a vzhled a konstrukci tehdejších top větroňů by dnes jen těžko někdo prohlásil za "moderní" - nicméně tehdy byly, o tom žádná) . Takže poměry těch hodnot budou asi u různých konstrukcí dost lítat. A propos - zkrácení ocasu o 15 cm vůči standardní hodnotě u Daidala z něj rozhodně neudělá neřiditelné letadlo - jen bude citlivější. Což mezi námi není vždy na škodu... Poněvadž máme všichni v Dinoteamu jedny z prvních stopalcových Daidalů (Aleš téměř prototyp), tak v té době ještě nebyly k mání prodloužené trubky, čili jsou to vlastně trupy z letadel 200-230cm s křídly 250cm.... A nemám pocit, že by to byly neřiditelné potvory.
Poslední změna: 06. úno 2014 07:01 uživatelem Petr Koláska.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
07. úno 2014 13:56 #11708 od Miroslav Kopecký
Odpověděl Miroslav Kopecký pro téma Re: Technika RCEV
Tak rozhodnuto-dneska jsem objednal trup na velkého Etalona.

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
08. úno 2014 16:45 - 08. úno 2014 16:47 #11709 od Jan Kubica
Odpověděl Jan Kubica pro téma Re: Technika RCEV
Mirku, ono je to teoreticky o moc složitější a v praxi o moc jednodušší :-).

Postup A
Spočítej si mohutnost VOP podle nějakého známého a dobře létajícího modelu a přibližně stejnou hodnotu použij i nového modelu.

Avop = r*Svop/(b*Skř)
Avop - mohutnost výškovky (tento vztah "vypadne" z rovnic pro podélnou stabilitu)
t - rameno VOP, "přesně" by to mělo být od 1/4 hloubky křídla do 1/4 hloubky VOP, ale když to u EV vezmeš od odtokovky křídla k náběžce VOP, chyba velká není)
Svop - plocha výškovky
B - hloubka křídla (zase, přesně by měla být aerodynamická, ale stačí i průměrná, tj. plocha dělená rozpětím)
Skř - plocha křídla

Všimni se, že krátký trup se dá dohnat plochou VOP.

Postup B
Pro návrhy (i kontroly) velikosti OP modelů používám spreadsheety od Curtise Suttera - viz www.tailwindgliders.com/Files.html#Files , (Sailplane Calc Cruciform Tail nebo V-tail, podle toho, čemu dáváš přednost) obsahují spoustu doporučení od zkušených aerodynamiků, takže pokud zůstaneš v doporučených rozmezích, neuděláš (velkou) chybu. A počítají i velikost směrovky ;-).
H.

"Stoupáme?"
"Ne! Naopak! Klesáme!"
"Je to ještě horší, pane Smithi! Padáme!"
(Jules Verne, Tajuplný ostrov)
Poslední změna: 08. úno 2014 16:47 uživatelem Jan Kubica. Důvod: pravopis

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
16. bře 2014 20:39 #12036 od ludek novotny
Odpověděl ludek novotny pro téma Re: Technika RCEV
Koukám jak se tady hezky rozproudila debata o hmotnostech modelu, dovažování atd..Pokud model s větším úhlem seřízení do větru naložím, pak bude těžší a tím i rychleji půjde k zemi,pokud mu zmenším seřízení, zmenším čelní odpor a lehčí letadlo ve vzduchu déle vydrží. Malý úhel seřízení a zadní těžiště jsou ovšem daleko náročnější na pilotáž, takže je na každém jakou zvolí cestu. Je to jen můj osobní názor a nikomu ho nevnucuji, také moje letadlo pro stopalcovky bude hmotností někde kolem 550-570gr i do větru.Na republice v Hořicích to foukalo kolem 10m/s a Daidal 215 váží 515gramů....
Poděkovali: Miroslav Kopecký

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Více
19. srp 2015 09:09 #15415 od Tomáš Hlavinka
Odpověděl Tomáš Hlavinka pro téma Technika RCEV
viděl jsem, že někdo u Daidalosů 230 dokonce i 250 používá malou gondolku z Notose (F3K). Jaké pak používáte aku a regl? Rád bych 3S, kapacity okolo 450mAh mě však trošku děsí. Nic moc většího se tam však asi nevleze

Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.

Vygenerováno za 1.221 sekund

Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.

Weby přátel

hawk

dnz

Chceš tu být ? napiš nám

Koho podporujeme a kdo nás ?

Chceš tu být ? napiš nám