- Příspěvky: 466
- Obdržená poděkování 4
Stavba F5j větroně
- Martin Beseda
-
- Offline
- Expert
-
Méně
Více
11. úno 2017 17:55 #18040
od Martin Beseda
Odpověděl Martin Beseda pro téma Stavba F5j větroně
Na potah větroňů dlouhodobě používám folie Solarfilm a Solarfilm Lite. Chci dělat průhlednou vrchní stranu křídla, ale u solarfilmu není nikde v nabídce. Jenom ta Lite. Tu mám a používám ji na ocasní plochy. Dát ji na celé křídlo mám strach, nejenom kvůli tloušťce, ale hlavně pro její náchylnosti na zničení při nažehlování. Jedině co jsem našel průhledného je Oracover. Ten ale neznám a netuším jakou má plošnou hmotnost a vlastnosti. Můžu jí použít? Kolik váží?
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Tomáš Hlavinka
-
- Offline
- Pokročilý
-
Méně
Více
- Příspěvky: 234
- Obdržená poděkování 16
13. úno 2017 06:27 #18045
od Tomáš Hlavinka
Odpověděl Tomáš Hlavinka pro téma Stavba F5j větroně
Zde jsou hmotnosti různých potahových materiálů:
www.kolmanl.info/index.php?show=POTAHOVACKY
Čirý Oracover občas používám i na VOP F1E, je to nejlehčí z řady Oracover a mnohem pevnější než Oralight. Barevné transparentní jsou těžší a plná sytá barva úplně nejtěžší. Rozsah gramáže je velký. Oracover se prý snad vyráběl v Chropyni u Kroměříže...
Oralight není moc odolný, Maxa má ocas potažený tímto materiálem. Už 2x jsem opravoval propíchnutou SOP od tvrdšího stébla trávy.
www.kolmanl.info/index.php?show=POTAHOVACKY
Čirý Oracover občas používám i na VOP F1E, je to nejlehčí z řady Oracover a mnohem pevnější než Oralight. Barevné transparentní jsou těžší a plná sytá barva úplně nejtěžší. Rozsah gramáže je velký. Oracover se prý snad vyráběl v Chropyni u Kroměříže...
Oralight není moc odolný, Maxa má ocas potažený tímto materiálem. Už 2x jsem opravoval propíchnutou SOP od tvrdšího stébla trávy.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Karel Skoupý
-
- Offline
- Pokročilejší začátečník
-
Méně
Více
- Příspěvky: 69
- Obdržená poděkování 1
13. úno 2017 07:24 #18046
od Karel Skoupý
Odpověděl Karel Skoupý pro téma Stavba F5j větroně
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Martin Beseda
-
- Offline
- Expert
-
Méně
Více
- Příspěvky: 466
- Obdržená poděkování 4
12. srp 2017 16:10 #19227
od Martin Beseda
Odpověděl Martin Beseda pro téma Stavba F5j větroně
Před pár týdny jsem měl to "štěstí" potkat se na závodech s jediným sloupem na ploše. Po nárazu se mi letadlo rozpadlo na jednotlivé kusy. Ale přesto se vlastně téměř nic nestalo. Jenom zásek v křídle a zlomené spojky. Právě ty spojky, jsou důvod, proč to všechno píšu a taky to, že potom se rozvedla debata s několika lidmi o pevnosti mého konstrukčního modelu.
Aniž bych při navrhování o tom jenom tušil, za žádné větší škody vděčím těm spojkám. Jde o plnou, celouhlíkovou spojku nastojato, 6x8mm. Dělanou s přesností +/- 0,01mm. V pouzdře, (se stejnou toleranci) které je uvnitř nosníku. Spojky drží jenom podtlakem, který při vsouvání vzniká. Nijak jinak křídlo nezajišťuji, nelepím. A díky tomu se náraz přenesl do spojek, které se rozlomily, křídlo rozpadlo, ale nijak jinak nepoškodilo.
Proto mi několik 7,5°spojek chybí, tak jsem dnes jednu laminoval,
Tady: mvano.rajce.idnes.cz/Siri/#spojka1.jpg
Aniž bych při navrhování o tom jenom tušil, za žádné větší škody vděčím těm spojkám. Jde o plnou, celouhlíkovou spojku nastojato, 6x8mm. Dělanou s přesností +/- 0,01mm. V pouzdře, (se stejnou toleranci) které je uvnitř nosníku. Spojky drží jenom podtlakem, který při vsouvání vzniká. Nijak jinak křídlo nezajišťuji, nelepím. A díky tomu se náraz přenesl do spojek, které se rozlomily, křídlo rozpadlo, ale nijak jinak nepoškodilo.
Proto mi několik 7,5°spojek chybí, tak jsem dnes jednu laminoval,
Tady: mvano.rajce.idnes.cz/Siri/#spojka1.jpg
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Martin Beseda
-
- Offline
- Expert
-
Méně
Více
- Příspěvky: 466
- Obdržená poděkování 4
20. zář 2017 18:26 #19416
od Martin Beseda
Odpověděl Martin Beseda pro téma Stavba F5j větroně
Na dotaz, jak dělám pouzdra pro ty moje spojky, vkládám několik fotek trnů, na kterých pouzdra laminuju. Jde o ocelový plochý profil, (v mém případě 11,5x12mm) na kterém je vyfrézovaná spojka 6x8mm v délce 62mm. Tento trn omotám 6ti vrstvami skelné pásky 10mm široké a vložím mezi uhlíkové rovingy do formy. Kde všechno vytvrdí v jeden nosník. Moje nosníky mají šířku 12mm (je to dané formou, kterou měnit nemůžu). Vysoké jsou podle profilu, to je všem asi jasné. Trny mám broušené v nulové toleranci a forma je dělaná asi setinu do mínusu.
Nejspíš jste si všimli, že trn 6x8mm, není v jedné ose s profilem 11,5x12. Je to tím, že je nakloněná o 1,25°spojka v nosníku v středním díle i v uchu. Tímto eliminuji šípovitost křídla a kopíruji nosníkem nejvyšší místo profilu. Středový nosník s uchem svírá úhel 2,5°.
Pro samostavitele je takovýto nosník extrémně složitý a náklady na trny, formu spojky i nosníků jsou ohromné. Já mám formu na nosník z oceli v kombinaci s překližkou. I tak je příšerně velká a těžká. Ale s nějakými změnami mi slouží už přes 20 let.
Pouzdra na tomto trnu jsem dělal i samostatně a potom vlepoval mezi dva konstrukční nosníky do křídla, bez použití té velké formy na hlavní nosník.
Možností je několik, jak udělat pevnou spojku do křídla, která nebude mít vůli a nebude se muset pracně obrušovat, aby seděla přesně. Ten můj se může zdát složitý, ale jak jsem psal, takto je dělám spoustu let.
mvano.rajce.idnes.cz/Siri/
Nejspíš jste si všimli, že trn 6x8mm, není v jedné ose s profilem 11,5x12. Je to tím, že je nakloněná o 1,25°spojka v nosníku v středním díle i v uchu. Tímto eliminuji šípovitost křídla a kopíruji nosníkem nejvyšší místo profilu. Středový nosník s uchem svírá úhel 2,5°.
Pro samostavitele je takovýto nosník extrémně složitý a náklady na trny, formu spojky i nosníků jsou ohromné. Já mám formu na nosník z oceli v kombinaci s překližkou. I tak je příšerně velká a těžká. Ale s nějakými změnami mi slouží už přes 20 let.
Pouzdra na tomto trnu jsem dělal i samostatně a potom vlepoval mezi dva konstrukční nosníky do křídla, bez použití té velké formy na hlavní nosník.
Možností je několik, jak udělat pevnou spojku do křídla, která nebude mít vůli a nebude se muset pracně obrušovat, aby seděla přesně. Ten můj se může zdát složitý, ale jak jsem psal, takto je dělám spoustu let.
mvano.rajce.idnes.cz/Siri/
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Martin Beseda
-
- Offline
- Expert
-
Méně
Více
- Příspěvky: 466
- Obdržená poděkování 4
16. pro 2017 18:20 #19690
od Martin Beseda
Odpověděl Martin Beseda pro téma Stavba F5j větroně
Je nějaký šetrný, ale opravdu šetrný a spolehlivý způsob, jak sundat fólii z celého křídla? Včetně extrémně štíhlých klapek? Nerad bych to poškodil a potřebuji celý potah ze solarfilmu sundat.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
- Ivan Horejsi
-
- Offline
- VIP EXPERT
-
21. pro 2017 08:32 #19693
od Ivan Horejsi
Odpověděl Ivan Horejsi pro téma Stavba F5j větroně
Nikdo se k tomu nema.
Rozrizni potah po delce celeho kridla, zhruba uprostred hloubky. Zebra vynechej, udelal bys do nich zarezy.
Zacni nekde uprostred. Jednou rukou foukej horkovzdusnou pistoli, lepidle se natavi. Druhou rukou zvedej potah od kostry. Folii nad zebrem strihej treba malymi nuzkami.
Snadno sejmes potah z celeho kridla.
Zustanou nejspis barevne fleky od barvy a lepidla. Jen je rozmaz, aby barva byla zhruba rovnomerna. Nejvic se mi osvedcil nitrometan, dobre rozpousti a hlavne neteka. Jinak nitroredidlo. V mladi jsem se ho neco nacuchal a jeste jsem tady. Ale nitrometan je prijemnejsi.
Potahni znovu. Potahoval jsem transparentem, a zbytky barvy byly naprosto neviditelne. Radeji jsem tedy pouzil stejnou barvu jako byla puvodni.
Rozrizni potah po delce celeho kridla, zhruba uprostred hloubky. Zebra vynechej, udelal bys do nich zarezy.
Zacni nekde uprostred. Jednou rukou foukej horkovzdusnou pistoli, lepidle se natavi. Druhou rukou zvedej potah od kostry. Folii nad zebrem strihej treba malymi nuzkami.
Snadno sejmes potah z celeho kridla.
Zustanou nejspis barevne fleky od barvy a lepidla. Jen je rozmaz, aby barva byla zhruba rovnomerna. Nejvic se mi osvedcil nitrometan, dobre rozpousti a hlavne neteka. Jinak nitroredidlo. V mladi jsem se ho neco nacuchal a jeste jsem tady. Ale nitrometan je prijemnejsi.
Potahni znovu. Potahoval jsem transparentem, a zbytky barvy byly naprosto neviditelne. Radeji jsem tedy pouzil stejnou barvu jako byla puvodni.
Prosím Přihlásit se nebo Vytvořit účet připojte se ke konverzaci.
Vygenerováno za 0.619 sekund
Přihlášení
Poslední příspěvky
-
-
- Ostravský nakladač 2025 (4 Příspěvky)
- Dobrý den všem. Děkuji Radimovi a jeho týmu za skvělou soutěž. Počasí nakonec navzdory...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Kamil Kičmer
- 09. čen 2025 07:18
-
-
-
- 14. Samba Cup F5J (27 Příspěvky)
- Ahoj kamarádi, video ze soutěže od startéra:
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Václav Jeništa
- 08. čen 2025 17:31
-
-
-
- Soutěže F3L a F5L č. 542 a 734 na letišti ve Staň... (2 Příspěvky)
- To je mi lito, do Stankova jezdim moc rad. Jako domu, resp, uplne domu. Je skoda, ze v nemate v...
- v Vážná témata / Důležité
- od Ivan Horejsi
- 05. čen 2025 08:28
-
-
-
- RCEP Prostějov 2 (4 Příspěvky)
- Byl jsem upozorněn na chybu ve výsledku jednoho soutěžícího (Petr Bořil). Tedy doplňuji...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Petr Loutocký
- 03. čen 2025 06:51
-
-
-
- F5J Hořice 14.-15.6.2025 (2 Příspěvky)
- Ahoj piloti, zopakuji informaci z propozic ohledně objednávky jídla. Všichni přihlášení...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Petr Dušek
- 01. čen 2025 16:01
-
-
-
- RCEV-Horní Branná (1 Příspěvky)
- Ahoj všem.Pro kolizi s Hořicemi posouvám naši soutěž na 21.6.2025 příhlašujte se na...
- v Soutěže / Soutěže v roce 2025
- od Jaroslav Lhota
- 30. kvě 2025 13:18
-
Stoupák.cz je nezávislým komunitním webem. Pokud máte cokoliv, co by jste chtěli zde uveřejnit, neváhejte nás kontaktovat. Rádi se podělíme o zajímavé informace, reportáže nebo návody.